Eerbied

Batu, Indonesië. 33 graden, staalblauwe lucht. Na jaren van beloftes van mijn kant: ‘Als we 25 jaar getrouwd zijn gaan we naar Indonesië’ en tegenslag waardoor dit niet lukte konden we eindelijk 10 jaar later de beloofde reis wel maken. Een rondreis van West-Java naar Oost-Java, met de boot oversteken naar Bali om nog een paar dagen bij te komen van alle indrukken. We reisden met een touringcar, trein, becak, fiets, taxi, boot en paard en wagen van west naar oost, een kleine 2000 kilometer. Een reis die voelde als thuiskomst. De cultuur, de vriendelijkheid, het respect, de taal, de mensen, het eten, het voelde zo vertrouwd. Wat totaal niet vertrouwd was waren mensen die met mij op de foto wilde of voor mij stopte, hun handen voor hun gezicht tegen elkaar drukte en een buiging voor mij maakte. Een taxichauffeur die schielijk stiekem probeerde een foto van mij te maken terwijl ik naast hem zat. Toen ik vroeg wat hij deed en wat de bedoeling was kwamen duizenden excuses, ‘Maar, mag ik alstublieft met u op de foto? Mijn vrouw en kinderen zouden dit geweldig vinden!’ Ik stemde toe, uitgebreid werd ik samen met hem op de foto gezet. Tijdens het bezoek aan een tempel probeerde een moeder met een kind van twee een zelfde actie. Een foto met een mobieltje maken op een dusdanige manier dat ik er toch echt wel opstond. Ik snapte dat er opzet in het spel was en vroeg of zij perse mij op de foto erbij wilde. ‘Nou alstublieft, heel graag!’ Samen poseerden wij met het kind terwijl een voorbijganger de foto van ons maakte. ‘Of de voorbijganger ook met mij op de foto mocht?’ Welja, waarom niet. En zo gebeurde dit nog een paar keer.

MijnLief was met een excursie mee naar de Bromo-vulkaan. Ik niet, ik voelde mij niet lekker. Wat ritmestoornissen gooide voor mij roet in het eten. Nou, dan maar even rustig aan. Om 01:00 uur was ze al vertrokken om de zonsopgang te zien op de kraterrand. Rond 11:30 uur zou ik haar terug kunnen verwachten. Na een kop koffie bij een restaurantje ben ik naar de straatkant gelopen, heb een wandelingetje in de straat gemaakt. Na terugkomst ben ik voor het hotel op een laag muurtje in het zonnetje gaan zitten in afwachting van MijnLief.

De zon op mijn kale bats brand nog net geen gaatje in mijn schedel. Ik sluit half mijn ogen tegen het felle zonlicht en wacht hier enigszins soezend tot de verwachtte bus terugkomt. In de verte komt er een oud etenverkopertje aanlopen. Aan zijn rimpels en lederachtige huid te zien moet deze man 149 jaar zijn denk ik. Met zijn juk met aan weerskanten gamellen met warm eten strompelde hij mij tegemoet. Voor mij stopte hij, legde zijn juk af, vouwde zijn handen voor zijn gezicht en prevelde wat  en boog in mijn richting. Ik volgde zijn voorbeeld en deed hetzelfde. De man pakte zijn juk op en vervolgde zijn weg. Bijzonder, dacht ik nog. Even later stopte er een scooter aan de straatkant. De berijder stapte af, kwam op de stoep staan, vouwde zijn handen voor zijn gezicht en prevelde wat in mijn richting. Hij boog, stapte op zijn scooter en reed weg. Even was ik met stomheid geslagen totdat er een auto stopte. De man stapte uit, kwam op de stoep staan, vouwde zijn handen voor zijn gezicht en deed precies hetzelfde als de scooterrijder. Ik volgde zijn voorbeeld en begroette hem op dezelfde wijze. Ik snapte er niets van.

Nadat het Bromo-vulkaangezelschap is teruggekeerd vroeg ik aan de reisleider of hij wist wat dit betekende; mensen die met mij op de foto wilden en mij op hierboven beschreven wijze groetten. De reisleider dacht na en vroeg of ik mijzelf weleens goed in de spiegel had bekeken. “Natuurlijk!”; antwoordde ik hem; “Vanmorgen nog!” “Dan moet het u toch wel opgevallen zijn dat u met iemand een grote gelijkenis vertoond: erg dikke buik, kaal hoofd en denk de bril eens weg, Bhoedda!” Ja, er begon mij toch wel een licht op te gaan nu. “En”, zei de man: “Daar komt bij dat de gedachte hier is dat mensen met een flink dikke buik ook gezien worden als mensen met veel wijsheid!” Vooral dat laatste heb ik heeeel goed onthouden!