Iets met kont en krib

Ken je dat:

  • een glas willen pakken uit de koelkast;
  • de voordeur open willen doen met de afstandbediening van de auto;
  • met je portemonnaie de televisie op een ander kanaal willen zetten.

Het overkomt mij allemaal. Midlifecrisis denk ik dan maar. Ik voel ook regelmatig iets rebels in mij opborrelen. Iets waarvan ik vroeger nooit het idee had dat dit bij mij op zou komen, laat staan er over te schrijven. Ik voel wat kont-tegen-de-kribberigs zal ik maar zeggen.

Voorheen liep ik allerlei netwerkbijeenkomsten af. Nou dat doe ik al tijden niet meer. Er worden dingen van je verwacht. Het begint al met “Je hebt een pitch van 1 minuut en beslist niet langer”. Steevast stond ik dan 5 minuten te praten en te vertellen over mijn bedrijf. En als de gastheer dan na een minuut riep: Ühum, je tijd is om”. Riep ik keihard: “En jij bent af!”

Er lopen dan van die aasgieren rond die om je heen zwermen en af en toe op je af glijden.  Allemaal van die adviseurs aanwezig die hun dingetje staan te pushen in één grote, incestueuze kringwip. Zo’n groep waar mensen op je af komen, even hun al recht staande hipsterbril extra recht zetten en je met een serieuze blik vragen: “Hai. En wat is jouw toegevoegde waarde?”. Ik kom dan in de verleiding om te antwoorden: “De meeste mensen zijn nogal onder de indruk van mijn rechtse directe.” En dan BAM, keihard op de ironische ‘Life is good’-tekst van hun zwarte T-shirt, ter hoogte van de solar plexus. Maar dat doe ik natuurlijk niet. Ik geef netjes antwoord dat ik verhalenmanager ben en behoorlijk productief ben in het maken van praatjes, grapjes en andere flauwekul en zo. “En jij?” Om vervolgens niet te luisteren naar het antwoord want het gaat altijd over dat ze mensen helpen het beste uit zichzelf te halen door zichzelf te zijn en zichzelf te kennen en het met zichzelf te doen. Of iets anders vagerigs. Gelukkig duurt zo’n gesprek nooit lang. Op die bijeenkomsten kom je namelijk vooral gamma-mannetjes tegen, die hem alleen nog maar omhoog krijgen met een elevator pitch. Maximaal twee minuten, beslist niet langer. Inspireren, motiveren, communiceren, optimaliseren, ejaculeren. Klaar.

Het lijkt mij dan heerlijk om met een anti-peristaltische beweging zo hun mond vol te barfen. En kauwen hé jongens!

Geef een reactie

