Autocorrectie

Autocorrectie, zo gemakkelijk. Dat bij het foutief intoetsen van een woord in je mobiele telefoon of in je Word-bestand dit automatisch wordt vervangen door een ander woord. Niet per definitie een beter woord of het juiste, maar er wordt ‘meegedacht’. Eigenlijk zou dat ook moeten bestaan als je een handeling niet goed doet.

We wandelen door La Rochelle, een oude vestingstad aan de Atlantische kust met eeuwen aan geschiedenis. Het is aan de stad in positieve zin aan te zien. Het feit dat je door straten loopt waar honderden jaren geleden geen auto’s maar paard en wagens reden maakt mij eerbiedig. Aan de haven is een markt. Vrouwlief pakt haar telefoon en fotografeert er op los: wazig, een filmpje in plaats van een foto, een instelling weer anders ingesteld. Als ik aanbied haar te helpen hoeft dat niet, het lukt.

We slenteren heerlijk loom van kraampje naar kraampje. We genieten intens, zon, zee, warmte, mooie omgeving, hapje, drankje; de juiste ingrediënten om het geluk te beleven. Ineens zien we marionettenspelers die met hun act The Beatles imiteren. In een woord geniaal! Vrouwlief pakt haar Iphone en stelt het een en ander weer in. Bij de start van de act staat ze op een perfecte plek om opnamen te maken. Een grote, dikke, harige man, it was not me, gaat pontificaal voor haar staan. Ik stel voor dat ik verder zal filmen vanaf de plek waar ik sta en neem haar telefoon over. Dit moeten geweldige beelden worden, kan niet anders. Als het nummer is afgelopen geef ik de telefoon aan haar terug en zij drukt hem uit.

Bij thuiskomst upload ik de filmpjes om die te beoordelen en te monteren tot een vakantiefilm. Als ik de beelden van de marionettenspelers bekijk zie ik geen marionetten, maar beelden van benen en van de straat. In plaats van de videoknop op opnemen te zetten stond deze gewoon uit en bij het ‘uitzetten’zette zij hem juist aan. Ik had verdorie net zo goed mijn portemonnee op de marionetten kunnen richten.

Filmpje maken met portemonnee (wishfullthinking).

Geef een reactie

