“Shit man”

‘De shit uit je verleden, is de mest voor je toekomst‘ las ik laatst. Naarmate ik de woorden wat vaker uitspreek en herhaal merk ik dat diezelfde zin steeds dieper en beter indaalt. Zonder dramatisch te willen doen wil ik wel even kwijt dat ik de laatste jaren een aardige hoeveelheid shit, ellende, over mij uitgestort heb gekregen. Een bedrijf, opgezet met een compagnon redde het niet. Mijn schoonvader, schoonmoeder en moeder overleden in een relatief kort tijdsbestek. Zelf een tijdje in het ziekenhuis moeten verblijven. Opdrachten die maar niet doorkwamen.  Teleurstellingen, verdriet en andere shit waren zo vaak schering en inslag dat ik soms dacht dat ik maar beter kon stoppen met de dingen die ik deed. Vaak kreeg ik van bevriende ondernemers te horen dat ‘waar de ene deur dicht gaat en ergens anders een deur opengaat’. Tja dan moet je wel met je gezicht naar die geopende deur staan anders zie je het niet.

Met mijn vrouwlief aan mijn zijde heb ik heel vaak gesprekken gehad waarom we die shit over ons heen kregen. Serieuze gesprekken, waardevolle gesprekken. Het maakte ons sterker, standvastiger, meer vastberaden.

We zijn  er nog steeds van overtuigd dat zaken niet zonder reden gebeuren. En als je daarin gelooft weet je ook dat je er sterker van wordt. We hebben diep in de mest gestaan. Maar mest is ook een groeistof.

Langzaamaan veranderde alles, veranderde ikzelf. Ik geloof in mijzelf! Een kwestie van andere keuzes. Waardevolle contacten ontstonden. Nieuwe vrienden dienden zich aan. Opdrachten kwamen weer door.

Vanmorgen met een paar collega-ondernemers zitten klankborden over startups, ontwikkelen, innoveren, trainingen, kansen zien, kansen grijpen. Gouwe kerels. Bedankt Theo, Frits en Niek.

Ik geloof niet meer in wonderen, ik reken er nu op.

Eén reactie op ““Shit man”

  1. John Schermer zegt:

    Hooi Jan,

    Ik heb in het verleden mogen ervaren wat het is om met je samen te werken en te zien dat je overal lichtpuntjes in ziet en er een positieve draai aan weet te geven. Aan de ene kant een beetje jaloers op die prachtige gave maar aan de andere kant genietend van de andere kijk op de mogelijkheden die je kunt creëren.
    In je tekst geef je aan dat die kracht onverminderd aanwezig is en wil je dan ook een pluim geven daarvoor. Zijn er mogelijkheden om je daarbij te ondersteunen dan zal ik dat graag voor je doen.
    Je bent in ieder geval al gezegend met een groep vrienden, je gouwe kerels.

    John Schermer

Geef een reactie

