Melancholie

Dromerig nip ik aan mijn koffie. ‘Jarig’, denk ik nog. In afwachting van heel de bups visite. Gezellig. De eerste keer dat vrouwlief en ik qua eten ons het er ‘gemakkelijk’ van af maken. Op verjaardagen bij ons blijft iedereen altijd mee-eten. Gewoon Indische traditie. Dagen ervoor staat mijn lief al in de keuken om Indische koekjes en lekkernijen zoals Pandancake, roti kukus en ook brownies te maken. Zo ook nu was dat weer. De sateh maken is mannenwerk, dus was ik al vroeg bezig. Het snijden en marineren van het vlees is de avond ervoor al gedaan. De lontong (rijstblokjes) koken is ook al gebeurd. Echter dit jaar hebben we bij een cateringbedrijf salades besteld.

En toch dwalen mijn gedachten verder af terwijl ik het vlees aan de stokjes rijg. De eerste keer dat mijn moeder er niet bij is op deze dag. Het is gezellig druk en toch dwalen mijn gedachten soms af. Flarden van vroeger wisselen elkaar af. Flarden aan mijn verjaardag toen ik nog geen 10 jaar was. Haar wat vettig gemaakt met Brylcreem en strak in een scheiding gekamd. Nieuwe kleren aan en vol verwachting van de cadeaus. Dan weer denk ik aan de verjaardagen van mijn opa en oma in de Arenastraat in Rotterdam. De kleinkinderen weggestopt in een te klein voorkamertje, zittend op de grond en zelfs onder tafel. Anders paste niet iedereen in het kleine kamertje. Als een robot rijg ik verder de stukjes vlees op de bamboe stokjes. Er heerst het gevoel dat mijn moeder over mijn schouder meekijkt. Plots staat mijn vader naast mij: “Gaat het jongen?” Ja, het gaat. Ik geniet van een ieder die bij mij is. Ik krijg een klopje op mijn schouder en hij zoekt zijn plekje op de bank weer op. God, wat houd ik van hem. Als in een flits denk ik aan een oud nummer, La Montagne. Wim Sonneveld zong het in de in het Nederlands bewerkte tekst Het Dorp. En dan even die melancholie bij dit nummer, kippenvel

Ils quittent un à un le pays
Pour s’en aller gagner leur vie
Loin de la terre où ils sont nés
Depuis longtemps ils en rêvaient
De la ville et de ses secrets
Du formica et du ciné
Les vieux ça n’était pas original
Quand ils s’essuyaient machinal
D’un revers de manche les lèvres
Mais ils savaient tous à propos
Tuer la caille ou le perdreau
Et manger la tomme de chèvre

Pourtant que la montagne est belle
Comment peut-on s’imaginer
En voyant un vol d’hirondelles
Que l’automne vient d’arriver ?

Avec leurs mains dessus leurs têtes
Ils avaient monté des murettes
Jusqu’au sommet de la colline
Qu’importent les jours les années
Ils avaient tous l’âme bien née
Noueuse comme un pied de vigne
Les vignes elles courent dans la forêt
Le vin ne sera plus tiré
C’était une horrible piquette
Mais il faisait des centenaires
A ne plus que savoir en faire
S’il ne vous tournait pas la tête

Pourtant que la montagne est belle
Comment peut-on s’imaginer
En voyant un vol d’hirondelles
Que l’automne vient d’arriver ?

Deux chèvres et puis quelques moutons
Une année bonne et l’autre non
Et sans vacances et sans sorties
Les filles veulent aller au bal
Il n’y a rien de plus normal
Que de vouloir vivre sa vie
Leur vie ils seront flics ou fonctionnaires
De quoi attendre sans s’en faire
Que l’heure de la retraite sonne
Il faut savoir ce que l’on aime
Et rentrer dans son H.L.M.
Manger du poulet aux hormones

Pourtant que la montagne est belle
Comment peut-on s’imaginer
En voyant un vol d’hirondelles
Que l’automne vient d’arriver ?

Eén reactie op “Melancholie

  1. Elles zegt:

    Wat een leuk stukje weer Jan! En ja de eerste keer zonder moeder is gewoon …! Maar ook de jaren die volgen blijven dat. En idd de arenastraat en het voorkamertje! Verschrikkelijk vond ik dat , ik als jongste tussen al die grote neven en nichten! Zat veel liever bij m’n moeder op schoot! Maar ach dan maar als compromis bij grote neef Jan of lieve nicht Febe op schoot! Met m’n schattige Schotse rok en eeuwige bedelketting om!😄 leuk om dit weer te lezen!😘

Geef een reactie

