Schoondochter

“Schoondochters zijn ook dochters”; zei mijn moeder altijd. Waarop vrouwlief steevast antwoordde: “Maar je hebt maar 1 moeder”. En dat klopt. Ik heb 2 dochters en een zoon, dus ook maar 1 schoondochter, Carolien. Op de eerste dag, de dag dat ik voor het eerst met haar kennismaakte werd mij verzekerd dat ik haar naam uit moest spreken als ‘Karrolien’. “Want?” vroeg ik nog. “Nou, zo heet ik”, kreeg ik als nuchter antwoord. Carolien, een gezellige babbelkous met de hoofdletter B. Ze is al aardig ingeburgerd in ons gezin. Zij slaat mij, ik sla gewoon terug. Ik mag dat, ik ben haar schoonvader. Tja, dan ben je ingeburgerd. Of is dit niet normaal?

We kunnen uren aan tafel zitten bomen. Dat kan over van alles zijn. Laatst vroeg ze mij nog of ik haar al genoemd had in mijn verhalen. Nou nee, dan heb ik zoveel te schrijven, antwoordde ik haar. Er kwam een pruillip tevoorschijn, waarop ik haastig beloofde ‘dat-ze-wel-aan-de-beurt-kwam’. Nou, ze boft, dat is nu. Nu kan ik hele verhalen gaan ophangen over haar fluffysokken, overigens heeft ze altijd twee verschillende sokken aan, of over het feit dat ze rookt als een tierelier. Maar nee, ik zal haar sparen, iedereen leest tenslotte mee.

Wonend in een studentenhuis op kamers leeft Carolien een soort studentikoos zwerversbestaan. Pendelend tussen Nijmegen-Leusden of Nijmegen-Papendrecht. En altijd de was mee, want een wasmachine in het studentenhuis hebben mag niet van de hospita. Altijd het gevoel van op reis zijn met een buidel met wasgoed. Maar reizen is ook een liefhebberij van haar. Uitstapjes naar Rome, haar lievelingsstad of bij familie langsgaan in Oostenrijk. Haar stages al inplannend voor de komende jaren zie ik haar al afreizen naar Duitsland of India. Duitsland is relatief dichtbij, dus maanden stagelopen in Duitsland biedt ook mogelijkheden om afentoe een weekend haar vriendje te zien. Of toch rigoureus naar India, maanden aan een stuk in de hitte bij een of ander instituut. Of afentoe een koe slachten. Oh nee, ’t is India hè, dan doen ze dat niet. Iemand ritueel verbranden zoals hamburgers bij een fastfoodketen dan? Hummm……

Eén reactie op “Schoondochter

  1. Rien zegt:

    Mooi als altijd….

Geef een reactie

