Terugblikken of vooruitkijken

Met de voeten net in het nieuwe jaar kijk ik terug op een bewogen jaar. In eerste instantie leek het vorige jaar een ver-van-mijn-bed-jaar te worden, echter de onrust kwam steeds dichter bij. De Nederlandse schaatsploeg die volop gouden medailles behaalden op diverse afstanden. Het Nederlands elftal op het WK, en nog door naar de derde plaats. Een passagiersvliegtuig wat van de radar verdwijnt. Mensonterende zaken in Syrië. Een vliegtuig met vakantiegangers op weg richting Bali welke door een raket boven Oekraïens grondgebied uit de lucht gehaald werd. Dat kwam gevoelsmatig al dichterbij. Mijn moeder die de diagnose krijgt dat zij kort te leven heeft. Beer, de jonge ruwhaar Teckel, die bijna doodgebeten werd.

Als ik er goed over nadenk is het overlijden van mijn moeder de meest ingrijpende gebeurtenis van het jaar. Voor een ieder heeft dit een andere impact. Voor mijzelf voelt het alsof ik ontworteld ben. De meest basale dingen  veroorzaken bij mij een emotionele aardverschuiving. En ja, dan heb ik last van emotionele incontinentie, ik hou het dan niet droog. Op de raarste momenten ben ik vergeten dat ze er niet meer is. Pannenkoeken bakkend houd ik er een paar over en maak aanstalte om er een paar in folie te rollen. Gewoon om even naar haar te brengen omdat ze mijn pannenkoeken zo lekker vond. En op het moment dat mij verteld wordt dat dit niet meer kan komt de confrontatie keihard binnen. Zo ook haar bellen dat Beer zo erg gebeten is. Ik toets haar nummer om mijn verdriet te delen en troost te zoeken. Prompt neemt mijn vader de telefoon op. Als ik vraag of ik haar mag spreken zegt hij dat dat niet meer kan. ‘Man doe niet zo raar, denk ik nog. Geef haar gewoon even!’ Of met de kerstdagen tuttifrutti willen maken en haar even bellen en naar haar recept vragen levert dezelfde emotie op. IK KAN HAAR NIETS MEER VRAGEN! IK KAN HAAR NIETS MEER LATEN ZIEN! ZE KAN MIJ NIET MEER HOREN!

Mijn vader accepteert haar verlies kranig, boven verwachting zelfs. Hij zorgt goed voor zichzelf. Hij wast, strijkt, kookt. Hij doet zijn boodschappen. Hij verzorgt zijn sociale contacten. Maar om de dag wandelt hij naar de begraafplaats om even haar graf te bezoeken. Laatst, toen ik hem ophaalde om samen met hem naar een tuincentrum te gaan zei hij dat we daar ter plekke koffie zouden drinken. Gewoon, gezellig. Op de terugweg, rijdend door de polder, kwam het gesprek op mijn moeder. Om de dag bezocht hij het graf van mijn moeder. “Ik kom er niet ontdaan vandaan, maar ik wil er gewoon even langs”, zei hij. Op mijn vraag of hij de dag ervoor naar de begraafplaats geweest was antwoordde hij ontkennend. “Ik zou eigenlijk vandaag weer even gaan”. “Zullen we samen even langsgaan?”vroeg ik. Volmondig antwoordde hij bevestigend. Bij de begraafplaats draai ik de auto de parkeerplaats op. Het is koud en winderig. Mijn vader kroop wat dieper zijn jas in. Langzaam liepen wij naar het hek van de begraafplaats. Langzaam opende mijn vader het hek. Hij zucht. “Kom, dan gaan we”. Knarsend verschuiven de stenen op het grindpad. Langzaam naderen we haar plekje. Voor het graf staan we stil. Ik zwijg. Mijn vader kijkt hurkt zich en schikt de paar plantjes die hij tijdelijk, totdat de steen wordt geplaatst, geplant heeft. Ik hoor hem mompelen: “Rini, ik ben er weer. We zijn weer even samen”. Ik brak.

Ik hoop toch zo dat dit nieuwe jaar ons veel vreugde zal brengen. Ik ben er zo aan toe.

2 reacties op “Terugblikken of vooruitkijken

  1. Elles zegt:

    He Jan,

    Wat een ontroerend verhaal, en ja ook herkenbaar! Soms, heel soms denk ik ook nog wel eens ,verrek dat moet ik ma ff vertellen, en dan het besef…. Trut mama is al ruim 9 jaar niet meer hier! Ik hoop dat 2015 een schitterend jaar voor jullie mag worden, met heel veel mooie warme herinneringen aan ‘ mijn’ tante Rini! Dikke knuffel, je nichtje!

Geef een reactie

