Toen

Toen alles nog normaal was. Ja, daar denk ik aan. Al dagen schieten er herinneringen aan vroeger door mijn hoofd. Herinneringen die ik vergeten was of flarden ervan zoals mijn 5e verjaardag. Ik kreeg toen een prachtig speelgoed vliegtuig waarvan de propellers meedraaide met de wielen. Ik zie een oude zwart-wit foto voor me. Mijn haren in een strakke scheiding. Nieuwe kleren aan. Maar ook woorden schieten voorbij: Belga kauwgum voor 2 cent, VIVO, bommetje blauw, een pond gesorteerde koekjes, de schillenboer met paard, zoethout, VIM. Woorden met een herinnering. Een herinnering aan vroeger, toen alles in de wijde wereld niet boos en onveilig voelde.

Dan weer flitst er een herinnering van een verjaardag bij mijn opa en oma aan de Arenastraat in Rotterdam door het hoofd. Alle kinderen en kleinkinderen van hen zijn van de partij. De volwassenen in de huiskamer druk pratend en de kleinkinderen opeengepakt in een te kleine voorkamer, waar we her en der op de grond en zelfs onder tafel zaten. Op onze onvolwassen manier praten over de dingen van de dag.

Waarom die flarden door mijn hoofd schieten weet ik niet. Ik constateer gewoon dat het zo is. Wellicht heeft het te maken met de zorgelijke toestand van mijn moeder die al een tijdje ziek is en plots met spoed werd opgenomen in het ziekenhuis. Voor de zoveelste keer werden er onderzoeken gedaan. Gisteren zelfs twee. Met een slangetje werd er inwendig onderzocht. Een vervolgonderzoek werd gestaakt. Aankomende donderdag volgt op advies van de artsen een gesprek met mijn ouders en hun kinderen, met ons. Als dat gebeurt weet je hoe de situatie er voor staat. Het beloofd niet veel goeds.

Weer spoken er allerlei momenten door mijn hoofd. Nu weer van de fietstochten die ik met mijn vader samen reed. “Zullen we een endje gaan fietsen zaterdag?” Nou, ja, waarom niet. Vervolgens blijkt dat de beste man een route heeft uitgestippeld van Rotterdam naar Zierikzee. Een tocht van 75 kilometer. Maar ben je daar, dan zul je toch echt nog eens terug moeten fietsen. Een optelsom die 150 kilometer aangeeft. Het laatste stukje van de fietstocht reed ik zowat op mijn wenkbrauwen. En mijn vader reed fluitend naast mij.

Ook de week dat wij hen in 2012 meenamen naar ons vakantieadres in Frankrijk was voor hen een hoogtepunt. 8 dagen werden het waarin zij genoten. Zij wel. Ik voelde mij net een taxichauffeur. Mijn moeder kon ineens daar niet meer lopen. Alles ging ineens moeilijk. Ze vergat ook details. Om het hen naar de zin te maken en om hen toch te laten genieten van de prachtige omgeving reed ik ze overal naar toe. Naar plaatsjes, de kust, de heuvels. En ze GENOTEN. Dat feit, dat zij zo enorm genoten, werd mijn hoogtepunt. Na 8 dagen brachten wij ze thuis. Direct maakten wij rechtsomkeert om de laatste week in Frankrijk met z’n tweeën te genieten van de activiteiten die wij eerst niet konden doen. We probeerden twee weken in een week te proppen, een zinloze poging. Bij thuiskomst waren we kapot van het hollen, rennen en vliegen om toch nog zoveel mogelijk te beleven.

Die flarden realiseer ik mij nu, zijn hoogtepunten. Mijn hoogtepunten in mijn verleden. Wellicht dat de ziekte van mijn moeder mij onbewust laat terugblikken op grote en kleine hoogtepunten in mijn leven, als verwerking van een mogelijk verlies.

Eén reactie op “Toen

  1. Ouder worden is vooral verliezen. Mensen, maar ook gebeurtenissen waarvan je dacht dat je ze nooit zou vergeten. Daarom raad ik mensen aan om vooral de zegeningen van het moment te tellen en beseffen wat je wel hebt en niet te sterk verlangen naar zaken die je niet hebt.

Geef een reactie

