Even naar de supermarkt

Oeh… ik krijg de kriebels. Gewoon wegdromen; in gedachten aan het rondstruinen in hypermarché. Dat komt omdat ik gisteren bij een lekkere Grenache wijn een lekker  kaasje wilde snoepen. Tja dan vind ik zo’n ‘oudbakken’ geitenkaasje zo lekker. En wat doe je dan? Juist even naar de kaasmakelaar. Donders wat een teleurstelling. Alleen ‘verse’ geitenkaas zou mijn deel zijn als ik bij de kaasmakelaar zou kopen. Niet dus. De volgende halte is dan een supermarkt uit het hogere segment zal ik maar zeggen. Nope, ook niet wat ik zocht. Uitsluitend hele jonge geitenkaas. Dan, noodgedwongen, moet je over op een heel ander soort kaasje. Zo eentje in zo’n rond houten doosje (of is het dan een kistje?). Toch niet echt wat ik zocht, maar ja het is beter dan niets.

Thuiszittend aan mijn Grenache daalde de gedachte ineens in. Die mega supermarkten in Frankrijk. Met van die paden van pakweg 100 meter lengte die uitsluitend alle kaasjes die je kunt verzinnen bevatten. Alleen al om even naar zo’n hypermarché te gaan rijd ik gerust 220 km om in Lille wat lekkere boodschapjes te doen. En passant pakken we gelijk wel de binnenstad van Lille mee om er weer eens rond te struinen,. Maar toch gaat het mij eigenlijk om die lekkere boodschapjes. Die lekkere boodschapjes bestaan dan steevast uit producten die hier niet of nauwelijks te verkrijgen zijn. Je moet dan denken aan: La Peruche, van die rietsuikerbrokjes. Geen klontjes, maar echt van die ruwe suikerbrokjes. Maar ook aan van die potjes met rillettes of potten met eendenvet. Of stukjes truffel. En dan thuis dat stukje truffel fijnschaven en er wat van in een potje honing doen of in goede olijfolie. Mmmmmmm. Lekkere lokale worsten is ook zo’n verleiding. Een goed stuk Limousinvlees ook.

Bovenstaande producten zie je in een doorsnee supermarkt in Nederland echt niet.

Ook zo iets wat je bij zo’n hypermarché vindt: levende kreeften, verse vis, tuinspullen, tuinplanten, autospullen, verf, o ja en wat dacht je van goedkope brandstof. Maar zoals gezegd: mij gaat het om de lekkere dingen.

Geef een reactie

