Vanzelfsprekend

De titel zegt het al; we gaan van een aantal zaken ervan uit dat ze vanzelfsprekend zijn. We zijn ze normaal gaan vinden. Woorden, uitspraken, gewoonten, het is allemaal normaal; als je het begrijpt. Ik denk aan appelmoes, gemaakt van moesappels. Moesappelmoes? Pannenkoeken worden gebakken in een pan; een pannenkoekenpan?Neem nu als voorbeeld het woord dagdromen. Iedereen snapt wat je bedoelt. Maar als ik het heb over ‘snipperdagdromen’ wordt het een ander verhaal. Ik zit te denken aan een snipperdag. De meeste mensen in loondienst geven bij hun baas op dat ze op een bepaalde dag vrij willen zijn, een snipperdag willen hebben. Een ondernemer, en dan een Zelfstandige Zonder Personeel in het bijzonder, heeft eigenlijk nooit een snipperdag. Ook niet als hij/zij die graag zou willen hebben. Simpelweg; werk is geld. Alle dagen ben ik aan het werk, altijd staat mijn telefoon en e-mail aan. Altijd reageer ik ook. Misschien dom, maar…  Nee gewoon dom. Rust op zijn tijd is noodzakelijk! Dan ook echt maar een aantal dagen eens vrij inplannen,…  als dat lukt.

Anderen hebben er minder moeite mee. Ik merk dat omdat de sleurhutten weer in de straat geposteerd worden. Een paar weken dan hè, want ook dat is vanzelfsprekend. Scheelt weer stallingsgeld zeker? Weken voorafgaand aan de vakantieperiode, hoe kort ook, staan de caravans al voor de deur om op te laden (ik zie altijd een snoer richting de caravan) en om ingeladen te worden.

Ook zoiets: vakantie in ‘ons’ huis in Frankrijk. Een ‘eigen’ geworden stek. Mogelijk omdat wij ons ei er kwijt konden. Dit jaar kunnen we niet meer terecht in het vakantiehuis waar we graag kwamen. Verkocht! Noodgedwongen ga je dan op zoek naar wat anders. Een hele toer, dat blijkt, want de bestemming is nog steeds niet bekend. De zomer vakantie wordt wel een zonnige streek met temperaturen van 25-plus. Dan komt mevrouw Brand ook weer tot leven. Maar nog steeds hebben we geen idee waarheen. En toch, ik kon het niet laten, voor in het najaar ben ik toch al gevorderd met het rondkijken naar een nieuw adres. Deze keer richting de Loirestreek. In Frankrijk natuurlijk, ook vanzelfsprekend.

Nog zoiets: lekker onder de douche na een dag hard werken. Nou dat deed ik. Om dan tot de conclusie te komen dat je in je blote framboos onder een steenkoude douche staat. De volgende ochtend een loodgietersbedrijf gebeld die ook per direct een monteur stuurt. De monteur kijkt. Kijkt nog eens en zegt heel definitief: “Meneer hoe oud is de ketel?” Als ik antwoord dat ie er al weer 13 jaar in hangt krijg ik een antwoord wat ik niet wilde horen: definitief kapot. En dan komt de vraag: “Uhmmm…wilt u een nieuwe ketel laten instaleren, meneer Brand?” ‘Goh, wat denk je zelf ? Vanzelfsprekend toch?’; wilde ik bijna zeggen. Je kan toch niet zonder warm water?

Er zijn maar zat van die dingen die vanzelfsprekend zijn, maar soms zijn ze best raar.

Geef een reactie

