Netwerken of net werken?

Dat mag ik ook graag doen; netwerken, mensen ontmoeten en vaak betekent dat ook mensen kijken. Gisteren was dat ook zo’n dag. In Gorinchem in een evenementenhal wordt er dan flink uitgepakt voor en door bedrijven. Het doel, leads verwerven. Aan alles wordt gedacht; betaalbare standruimte, strakke beursvloer, catering voor gasten en standhouders en drie dagen open zijn. Ik ga er graag heen. Altijd tref ik wel collega-ondernemers en potentiële klanten. Al op de parkeerplaats zie je de voorkeur van wat met name mannen blijken te zijn. Accountmanagers in hun Audi’s. Directieleden in hun BMW’s of Mercedes. Managers in hun Opel’s. Ha hier paste ik mooi bij. Ik plaats mijn Opel naast die van een manager. Er is een klein verschil; de Opel Insignia waar ik naast parkeer is nieuw, de mijne is een 16 jaar oude Astra. Maar ja, ook ik zit droog onderweg.

Bij binnenkomst merk je al dat de beurs goed georganiseerd is. Al wandelend geef ik mijn ogen goed de kost. Stands met zonne-energie, met apparatuur om op houten panelen te printen, stands met brandblusapparatuur, met beveiligingsapparatuur en camerabeveiliging. Er is een grote diversiteit aan bedrijven. Door sommige bedrijven wordt er van alles uit de kast gehaald. Bij de een worden er leren voetballen uitgedeeld. Bij een ander is er een golfclinic te winnen. In het kader van de wereldkampioenschappen voetbal krijg je bij een volgende stand kleurige boekjes waarop je de standen van de wedstrijden kunt bijhouden.

Er is ook een stand van een regionale luchthaven. Twee oudere, gerimpelde dames  proberen mensen, vooral mannen, hun stand binnen te lokken. Gekleed in stewardessenpakjes, zo bruin als mijn Meharisigaar en duidelijk ‘te lang op de fruitschaal gelegen’. Dan stelt een van de dames met een op-commando-glimlach mij DE foute vraag: “Meneer, reist u wel eens?” Met de meeste verontwaardiging die ik op mijn gezicht kan toveren zeg ik: “Nee, nooit!” en wandel door. Er is echt niemand die getrokken wordt door de stand en al zeker niet door deze twee mummy’s.

Een eindje verderop is het druk. Even heb ik sterk de indruk dat er gevochten wordt, maar dat blijkt niet het geval. Heren van allerlei leeftijden verdringen zich in en om de stand. Ook hier twee dames. Ook hier netjes gekleed. Nou netjes, gewaagd zou ik het liever noemen. Ik schat de beide dames op 25 jaar, allebei gekleed in een strak, heel kort rood jurkje. Wat er onder de jurkjes zit tekent zich mooi af. De jurkjes zijn zo strak en kort dat als een van de twee bukt je zo ‘de Heinenoordtunnel in kijkt’. Fris, vrolijk, vlot pratend schrijven ze de ene na de andere lead in hun map. Als een van de twee dames de stand verlaat en de mannen passeert hoor je een zucht bij diverse aanwezigen. Daar gaat ze en zoveel schoonheid hebben ze nog nooit gezien.

 

Geef een reactie

