Voorjaarssnoei

Je merkt het; zachtjes aan voelt de zon wat warmer aan. Het is nog vroeg in het jaar, maar je merkt het echt. Ik krijg altijd direct zin om allerlei plantjes te gaan zaaien of iets anders in de tuin te gaan doen. Beetje snoeien hier en daar. Wat dooie takjes uit de struiken knippen, wat uitgebloeide bloembollen afknippen. Hier en daar zie je de natuur voorzichtig uit zijn coconnetje kruipen. Blaadjes komen tevoorschijn en zelfs de bloesem van de fruitboompjes lijkt eraan te komen. Zodra de zon zo tegen de 16 graden komt is het voor mij al goed genoeg weer om stiekem een kop koffie buiten op een bankje te drinken.

Ook zo’n hobby; mensen kijken. Het is geen geheim dat ik af en toe een terrasje pik om te zien wat voor moois of raars er voorbijkomt. Op de grens van warm en koud weer zie je soms de vertwijfeling bij mensen. De een gekleed in winterjas, maar wel zonder shawl hè, de ander gekleed in een niemendalletje. Zo erg dat je toch even achter je oor krabt of dit niet vragen is om longontsteking. Maar goed, ik vind het wel leuk om te zien. En dan maar wachten op rokjesdag waarbij de vrouwen zonder afspraak met elkaar massaal geen panty onder hun rok of jurk aandoen, zoals Martin Bril dit altijd zo prachtig benoemde.

Daar moet ik ineens aan denken terwijl ik het woord ‘voorjaarssnoei’ teruglees: helemaal in bij vrouwen, het trimmen van het schaamhaar. In een vrouwentijdschrift (bij gebrek aan een echt mannenblad in huis) las ik dat het scheren van het schaamhaar bij vrouwen tegenwoordig tot een ware kunst is verheven. Scheren is overigens al weer helemaal uit, waxen is het helemaal. Van een klein streepje als ‘landingsbaantje’, het creëren van een hartje of een bliksemschicht tot het volledige glad van de vagina. Het is overigens per cultuur ook nog verschillend. Vooral in de Arabische landen schijnt het de voorkeur te genieten wanneer een vrouw een flinke dot ‘tabak’ in de schaamstreek heeft zitten.  Geef mij dan maar de westerse cultuur. Ik vind dat getrimde wel mooi. Een strak gazonnetje is altijd mooi om te zien.

Straks even de maaier in de tuin klaarzetten.

Eén reactie op “Voorjaarssnoei

Geef een reactie

