Het verlies van die twee

Oud zijn ze, erg oud. Jarenlang doe ik met mijn schoenen. Een jaar of tien schat ik, waarschijnlijk zelfs langer. Deze schoenen zijn al op veel plaatsen geweest en hebben daar met mij de nodige voetstappen achtergelaten. Even nadenkend borrelen er direct wat plaatsnamen op: Cap Gis Nez, Cap Blanc Nez, Le Touquet Paris Plage, Boulogne sur Mer, Hardelot Plage, Alette, Berck sur Mer, Parijs, Papendrecht, Breda, Rotterdam, Dordtmund, Venlo en zo kan ik nog wel even door gaan.

En ze gaan zo lekker naar je voeten staan die schoenen. De veters had ik standaard altijd gestrikt. Je kon ze bij thuiskomst zonder de veters los te maken zo uitschoppen. Wat heb ik een avonturen met ze beleefd. Ze brachten mij letterlijk op grote hoogten, in diepe dalen, maar ook in bijzondere situaties. En dan ineens zijn ze op. De binnenzool komt bij allebei buiten kijken. Pfff… afscheid nemen doe ik dan het liefst in etappes zal ik maar zeggen. “Kom dan gaan we nieuwe kopen”; krijg ik ineens te horen. Bruut hoe kun je , denk ik dan nog. Bij nader inzien heeft ze gelijk.

De binnenzool is echt zichtbaar. De hakken zijn aan de buitenkant volledig afgesleten. Het is triest maar ik moet ze laten gaan. Voor mijn eigen gemoedsrust zet ik ze dan nog een tijdje om het hoekje van de buitendeur. Direct weggooien, zo rigoureus afschrijven is op dat moment geen optie. Teveel verknocht zal ik maar zeggen.  Afscheid nemen is dan zo definitief. Maar het moet, ze zijn al aan het ontbinden. Als je aan de binnenkant ruikt dan verneem ik een verfijnde odeur van…, tja van… putlucht. Een zweem van gerijpte natte handdoek in een plasticzak. Een fractie van verfijnde natte krant streelt mijn neusvleugels. Als je dat gewaar wordt dan weet je dat het afscheid noodzakelijk is en ook echt definitief. Met een mooie dunk gingen ze een voor een in de kliko. Even dacht ik nog dat ik ze hoorde roepen, maar dat was verbeelding. Ja toch?

oudeschoenen2 oudeschoenen1

Geef een reactie

