De pil

Sinds mei 2008 heb ik er last van. Een tekenbeet heeft de boel verder in gang gezet: hartritmestoornissen. En dan bedoel ik ook volledig storing van mijn lichamelijk systeem. Een hart die soms netjes de juiste slagen klopt, dan weer eens uit de pas gaat en zelfs even NIET klopt. Doodvermoeiend. Na de nodige operaties en medicijnen heeft de cardioloog mij een paar jaar terug experimentele medicijnen voorgeschreven. En allemachies, die werken perfect, mits ik mijzelf enigszins in de hand houd. Dat betekent niet teveel koffie, bescheiden zijn met drank, rustig aan doen als het lichaam daar om vraagt en dagelijks die ene pil. Dan zijn er van die dagen dat je aan alle vier die mitsen-en-maren gehoor wil geven, maar dat de drukte dat niet toelaat. De nieuwe website http://www.janbrandzweetwerk.nl lanceren, De website http://www.B-On-The-Move.nl samen met zwager Edward updaten, workshop wild slachten en bereiden voorbereiden, uitwerken en uitvoeren met 15 topkoks. De bewuste workshopdag om 04:30 uur opgestaan. Een prachtige dag, leuke koks, mooie keuken, maar het werd laat. Om 00:45 uur lag ik in mijn mandje. En dat zijn dan kennelijk de triggers voor het disfunctioneren van mijn hart. De dag erna was alles van slag. Te snel, te langzaam, sinusritme en toch ineens weer niet. Doodmoe werd ik ervan. Als je hart ineens een aantal slagen mist, dus GEEN hartslag, tja dan word ik toch ietwat nerveus. Gelukkig werken de bewuste pillen goed. Die trekken de zaak na verloop van tijd weer helemaal op orde.

Als er dan nog 4 pillen in het doosje zitten zorg ik altijd dat ik ruim voor tijd een vervolgrecept bij de huisarts heb aangevraagd. ’s Maandags het recept via internet bij de huisarts aangevraagd, want dat wil men daar graag. Woensdag zat de laatste pil in het stripje. Donderdagochtend greep ik mis in mijn pillenstrip. Donders dat is waar ook, nog even snel langs de apotheek om mijn nieuwe voorraadje op te halen. Ik kan tenslotte de rest van mijn leven niet meer zonder. Och mijn dochter zou ze wel ophalen, zei ze, ze kwam er tenslotte toch langs. Ook prettig nietwaar? Na een uurtje kwam mijn dochter terug met het verhaal dat er geen pillen voor mij waren want er lag geen recept van de huisarts. Betrof een foutje dacht ik nog, dus zelf maar even langs de apotheek. Binnenkomend trok ik een volgnummertje en wachtte lange tijd tot het mijn beurt was. Het nummerapparaat gaf 043 aan, mijn nummer. De apothekersassistente vroeg wat zij voor mij kon betekenen. Na mijn uitleg dat mijn dochter tevergeefs langs geweest was voor mijn medicijnen zei ze doodleuk dat ik geen medicijnen kreeg. Er was tenslotte geen recept. De arts had aangegeven dat er vrijdag een recept gestuurd zou worden. Ja leuk, maar ik kan geen dag zonder die rottige pillen zei ik nog. Jammer vond de apothekersassistente. Dat had ze niet moeten zeggen. Langzaam voelde ik het opkomen vanuit mijn tenen; de boosheid. Beleefd vroeg ik haar 2 pillen vast mee te geven voor deze dag en de volgende morgen. Deze 2 pillen kon ze dan vrijdag wel van mijn nieuwe voorraad afhalen. Nee, dat kon ook niet. Nu ben ik al niet klein, maar ik ging staan alsof ik elk moment de boel kort en klein zo slaan. Heel kalm vroeg ik of ik de 2 pillen zelf moest komen pakken of dat zij dat alsnog zou doen, dat alles zonder bloedvergieten natuurlijk. De vrouw stamelde wat en liep naar achteren. Een collega nam het over. “Ach u heeft altijd 2 doosjes hè? Ik maak het direct voor u klaar. Het recept komt wel. Haha, mijn collega hè.” En niet veel later stond ik buiten niet met 2 pillen, maar met 2 doosjes.

Wat heb ik hiervan geleerd? Als je er dus vervaarlijk en boos uitziet krijg je je zin? Of is dat alleen als je dreigt met een bloedbad en gijzelaars? Maar goed ik mag weer verder leven, ook prettig.

Geef een reactie

