Kerst en andere dagen

DSC_3134De maand december heeft altijd een magische aantrekkingskracht op mij. Eigenlijk begint de voorpret al zo rond half oktober. Stiekum begin ik met het draaien van de eerste kerstmuziek. En natuurlijk word ik thuis voor gek verklaard. “Pfff. half oktober. De herfst is nog niet eens afgelopen.” Maar dat mag de pret niet drukken, ik zet door. Knallen met die muziek. Tijdens mijn werk luister ik dan naar http://www.skyradio.nl/player/skyradio-seasonal. Mijn favorieten zijn ‘White christmas’ van Bing Crosby en ‘Driving home for christmas’. Als ik deze nummers hoor word ik zelfs wat melancholisch. Vaak brengen deze nummers herinneringen aan vervlogen tijden bij mij boven. Witte kerst, sneeuwpoppen maken en iglo’s van sneeuw vanwege de enorme hoeveelheden sneeuw die er gevallen is. En ook nog steeds onze kersttraditie van kalkoen op de avond voor kerst, de kerstavonddienst in de kerk, de film Scrooge kijken, op eerste kerstdag kalkoensalade maken van de overblijfselen van de avond ervoor. Lekker puzzelen over het menu; wordt het hemelse modder als dessert of een wijngelei? Of toch een zelfgemaakte tiramisu. En wat als voor- en hoofdgerecht? Welke wijn of borrel vooraf? Of toch weer van die heerlijke Engelse eggnog halen. Heerlijk van dat soort plannetjes maken. Als het lukt vrouwlief helemaal in het nieuw, altijd mooi. Van schoenen en lingerie tot een prachtig jurkje.

Ik kan niet wachten tot Sinterklaas zijn boot weer pakt naar het zuiden. Ook een heerlijk feest hoor, maar doordat vrouwlief en een van de kinderen onregelmatige diensten draaien is dit kinderfeest bij ons wat vervaagd. Kerstfeest daarentegen is voor mij het ultieme feest. Mensen versieren niet alleen hun kerstboom, ook de voortuin wordt aangekleed met lichtjes. Dan wandel ik graag met Brammetje, onze enige hond tot nu toe, langs de huizen. En dan lekker de met sfeer verlichte tuinen beoordelen, ja zelfs cijfers geven. Het lijkt ook net of de mensen vrolijker zijn en meer kunnen hebben van anderen. Ja, de sfeer die in de lucht hangt stemt mij altijd positiever dan ik van nature al ben. Dan thuiskomen van zo’n lekkere wandeling en dan de openhaard aan en een grote beker chocolademelk met een flinke toef zelf geklopte slagroom met hierop een klein beetje kaneel. Donders het water loopt mij al in de mond.

Op eerste of tweede kerstdag gaan we het internet afspeuren naar de juiste vakantiebestemming. Een aantal jaren was dat niet nodig omdat de vakantiebestemming al vast stond; een huis a la campagne in Alette in Noord-Frankrijk. Maar ja, het huis is verkocht. Maar ach, ook dat geeft weer het plezier van het speuren naar wat anders. Andere streek, andere bestemming. Misschien wel ander land… nah. Afwachten maar waar we op uitkomen. Ik realiseer mij maar al te goed dat er ook mensen zijn die helemaal niet met vakantie gaan. Tel je zegeningen denk ik dan.

Na de kerst, als de centen het toelaten, voor vrouwlief het enige vuurwerk wat er zal worden aangeschaft bestellen: een 10.000-klapper. Met zo’n dieptebomklap op het eind. En natuurlijk terugblikken op het oude jaar. Maar zeker vooruitblikken op wat mogelijk komen gaat in het nieuwe jaar. In iedergeval hoop ik dat het financieel beter gaat dan dit jaar. Ik geloof niet meer in wonderen… ik reken er gewoon op.

Eén reactie op “Kerst en andere dagen

  1. prachtig die verhalen van je Jan, nogmaals fijne dagen voor FebeBabe en jou en de kinderen

Geef een reactie

