(klimaat)verandering

Half september. Na een tweetal maanden goed weer zijn de temperatuur en het weer verandert naar herfstig klimaat. Het begint echt guur te worden. Al dagen regent het met enige regelmaat. Het zonnetje laat zich nauwelijks zien. De wind heeft de overhand nu. De temperatuur is in twee weken gedaald van 32 graden naar 15 graden en is dalend voor de rest van de week. Doordat de zomer en het mooie weer wederom laat ons land bereikten (half mei vroor het overdag nog ) is de natuur ook van slag. Alle bloemen, fruitbomen en overige gewassen zijn gewoon 2 maanden verlaat. Alles kwam later in bloei en het hele groeiproces is verstoord. De handperen had ik anders al ergens eind augustus of begin september geoogst. Nu zijn ze echter nog spetterhard. Het zelfde geldt voor de druiven. Pas nu beginnen ze door te kleuren. Later als anders. De vlinderstruik geeft nu zijn laatste bloemen, terwijl dit normaal al eind augustus gebeurd. Ik ben benieuwd wat voor soort herfst en winter we dit jaar krijgen. Vorig jaar tijdens de aftrap van het jachtseizoen liep ik op 15 oktober in een T-shirt in het veld. Toen was de herfst ook al begonnen, alleen waren de temperaturen voor de tijd van het jaar erg hoog.. Daarna een winter met strenge vorst en schaatstoertochten langs de molens bij Kinderdijk. Wie weet wat ons dit jaar te wachten staat.

Terug naar vandaag. Tijdens het uitlaten van onze honden zag ik aan het einde van onze straat een moeder, ik denk dat het de moeder was, twee meisjes in een grote, dure Mercedes afzetten. 15-16 jaar zullen de meisjes geweest zijn, ouder niet. Mooie meiden. De een lang blond haar, de ander donker lang haar. Mooie gezichtjes.  Het waren knappe meisjes om te zien. Goed verzorgt. Allebei de meiden hadden een lekker dik fleecevest aan, weliswaar open tot de navel. Eronder een laag uitgesneden topje of shirtje. Bh-tjes van Marlies Dekkers of Sapph eronder, duidelijk te zien aan de extra bandjes boven de cups. Rillend van de kou stapten ze uit. Allebei hun blote voeten in open schoenen met hoge hakken. Toen viel mijn bek, sorry, mond open van verbazing. Beiden hadden onder het vest een kort broekje aan waarvan ik mij afvraag of het nog iets met broekje te maken heeft. Van een spijkerbroek hadden ze zelf een korte broek gefabriceerd. Half op de heupen zijn de pijpen zo hoog afgeknipt, dat hun heupen, liezen en bijna hun kruis zichtbaar was. Op strategische plekken waren hier en daar wat scheuren en gaten in ‘de korte broek’ aangebracht en waren stukjes lies en hoger op de bil en op de heupen stukjes huid te zien. In ieder geval was de helft van jonge billen van de meiden goed zichtbaar, Het was duidelijk dat het de bedoeling was dat er veel huid zichtbaar zou zijn. Ik lieg als ik zeg dat zij er niet verleidelijk uitzagen. Maar zo jong en er dan zo bij lopen. De oudere vrouw ging hen voor naar een huis en belt aan. Ze woonde er niet. Ik kende hen ook niet van gezicht. Als ze er woonde had ze wel de sleutel gebruikt. De twee meiden volgzaam achter de oudere vrouw aan stapten ze alle drie naar binnen toen de deur werd opengedaan. Ik ben niet snel verbaast, maar toen kon ik even geen woorden vinden wat ik hiervan moest denken.

Met mijn bedrijf begeleid ik veranderprocessen. Misschien moet ik mij ook met veranderende jeugd bezig gaan houden. Of was de oudere vrouw niet de moeder maar de madam? Kan ook natuurlijk. Dat de meiden even werden afgezet bij een klant. Dan zijn ze op jonge leeftijd al van-de-partij. Nee, dat zal niet. Ik weer met mijn vunzige gedachten.

Geef een reactie

