Ja, ik wil

Met enige regelmaat hoor ik het. Ik heb het zelfs tijdens onze vakantie in Frankrijk gehoord. Zelfs na onze vakantie hoorde ik het met enige regelmaat weer. En vanmorgen hoorde ik het ook weer: “mama….Mama…..MAMAAAAAA, …..IK WIL” (dwingend!). Nederlandse kinderen zijn verwend. Ík wil, ik wil, ik wil! Nooit eens ‘Mag ik?’ Laatst was ik met vrouwlief in een grote boekwinkel in Utrecht. Terwijl ik netjes aan mijn vrouw vraag: “Lieverd, mag ik…” (af en toe ben net een groot kind, dus vraag ik netjes of ik iets mag. Vaak mag dat) hoor ik naast mij een snotgorg roepen: “Mam….MAMAAA, IK WIL DIT BOEKJE!”. Het was duidelijk geen vraag, meer in de trant van een mededeling. Nee, het mocht niet. Hij kreeg het niet voor elkaar. Uit pure frustratie smijt het ventje het boekje van een stapel, zo op de grond. Twee keer hoorde ik duidelijk de moeder zeggen dat het ventje het boekje moest oprapen en op de stapel leggen. Twee keer weigerde het ventje. Ik ging ervan uit dat de moeder het boekje wel op de stapel had gelegd. De moeder zei of vroeg niets meer en liep met het ventje naar buiten, het boekje op de grond achterlatend. Echt, ik vind het dan zo’n Brinta-huftertje, zo’n Montesori-hork. Zowel het ventje als de moeder kan ik dan niet uitstaan. Waar is het fatsoen van zowel kind als moeder?

Even later lopen we langs de gracht en hoor je al van verre: “Mam. Mama, ik wil een ijsje.” “Nu niet”; is het antwoord van de moeder. “Whaaahaaaa. Boehoehoe. Snifsnuf”. En werkelijk, het kind perst er tranen uit hè. Direct reageert de moeder door het kind een ijsje te beloven. Gemiste kans.

Af en toe ben ik net een groot kind schreef ik net, Nu vraag ik mij af of het zou helpen als ik nu eens mijn lijstje opnoem wat ik allemaal wil. Misschien is er iemand gevoelig voor mijn ‘IK WIL’. Ga ik eens kijken wat dit oplevert. Komt ie:

  • Ik wil een Landrover Defender. Zo’n stoere terreinwagen. Momenteel rijd ik in een Fred Flintstone-auto van 15 jaar oud;
  • Ik wil een nieuw geweer. Voor de grofwildjacht zodat er wat meer scharrelvlees op tafel komt;
  • Ik wil een nieuwe laptop. Die ik nu heb is oud en traag en dringend aan vervanging toe;
  • Ik wil dat ene huis in Frankrijk. Op dit moment komt de verkoop van dat Franse huis 4 jaar te vroeg, Echter staat het te koop, mijn droomhuis;
  • Ik wil een combiketel zonder storing. Momenteel heeft de ketel kuren. Heeft te maken met het automatische ontluchtingssysteem;
  • Ik wil een nieuw bureau voor in mijn kantoor. Ik ben gek op een maatwerk sloophouten bureau;
  • Ik wil een zomer van een half jaar in plaats van 10 maanden herfst en 2 maanden zomer;
  • ik wil ongeveer een half miljoen euro om verbeteringen aan het huis te laten maken. Een veranda en dubbele deuren naar het terras enzo.

Eens kijken welke reacties ik krijg en hoelang het duurt tot iemand mij dit allemaal geeft. Ja, ik wil!

Geef een reactie

