Heimwee?

Het is schitterend weer. Warm. Zonnig. En wat doe ik? Ik zit weer binnen, achter mijn pc. Ik zou mijn activiteiten qua tijd wat kunnen verleggen naar de avond en languit in de zon gaan liggen. Maar dat werk blijft dan ook liggen. En een georganiseerd persoon als ik ben kan dat niet. Het moet klaar, dan pas kan er gerust worden. Raar eigenlijk, maar het zij zo.

De laatste tijd moet ik met regelmaat aan Martin Bril, de schrijver en columnist, denken. Hij had altijd zo’n wonderlijke manier van het beschrijven van wat hij zag. Met regelmaat las ik op zijn website de columns. Of  ik las zijn gedichten. De beste man is in 2009 op 49-jarige leeftijd overleden. Slokdarmkanker. Zijn website is bijna per direct uit de lucht gehaald. Jammer vind ik dat. Door het beschrijven van zijn observaties in zijn columns ben ik zelf ook scherper gaan opletten. Letten op kleine details, op bijzondere dingen, rare dingen. Dat brengt mij eigenlijk op een observatie van gisteren. Gisteren ben ik op de fiets naar een klant gegaan. Ook toen was het lekker zonnig weer. Hoe warmer het is, hoe liever. Je ziet dan altijd zoveel moois. Totdat… ja totdat ik een tegemoetkomende ongeveer zestigjarige vrouw dichterbij zag komen. En waarom ik daarop lette weet ik niet, het viel gewoon op. Dat grote stuk maandverband in haar strakke wielrenbroekje. Het leek wel of ze twee pakjes sigaretten daar verstopte. Het zal nodig zijn geweest dat maandverband, maar ik vond het een walgelijk gezicht. Meestal zijn mijn observaties mooi, bekoorlijk, positief. Dit was een ontboezeming van de bovenste plank. Ik ben dan uit mijn ritme. Niet het ritme qua tempo, nee het ritme qua concentratie. Overigens had ik daar heel de week al last van. Lees mijn post over onthaasten maar.

Onthaasten is een raar proces bij mij. Onthaasten zorgt ervoor dat ik na een druk jaar volledig ontregel. Van structureel en georganiseerd naar rustig aan en niks moet en alles mag. Alles een beetje planplan. Maar als de vakantie voorbij is moet het in mijn hoofd weer naar de structuur-mode. Nou dat viel de afgelopen dagen niet mee. Het wilde gewoon niet. Met mijn lichaam hier in Nederland en mijn hoofd nog in Frankrijk is geen succes kan ik u vertellen. Heimwee, gewoon heimwee. Nog net geen tranen. Nergens zin in. Moeite om de drukke draad weer op te pakken. De kaasjes en worstjes die we hadden meegenomen uit Frankrijk raken langzaamaan op. Ik kan nu nog de discipline opbrengen om van de wijnen en ciders af te blijven. Echter sta ik niet voor mijzelf in zoals ik mij op dit moment voel.  Ja heimwee, zo voelt dat denk ik.

Om weer even ‘terug te zijn’ kijk ik de foto’s en de videobeelden. Het verzacht even. Zodra de beelden voorbij zijn zit je weer in de werkelijkheid en de waan van de dag. Het helpt ook al niet mee dat er overal zoveel geluid (lees: lawaai) is. Een kind wat om de haverklap jankt en krijst als ze haar zin niet krijgt. Kinderen die lief spelen, dat wel. Maar waarom met zoveel gegil. Een buurjongen die in de tuin zijn brommer start en constant het gas ver opendraait. Waarom? Vuilcontainers die worden geleegd en niet veel later worden schoongespoten. Buren die de muziek aanzetten en waarom niet, er was toch al geen stilte. Ik merk dat ik geïrriteerd zit te schrijven. Is niet goed.

De stilte. Het ruisen van de wind in de bomen. Het tjirpen van de vogels. De koeien die over straat verweid worden. De koe die nieuwsgierig zijn kop door de haag steekt. Wandelen langs beken. Wandelen over het strand en dan tijd en plaats vergeten. Geen idee welke dag we leven. Totaal verstoken zijn van welke vorm van media dan ook. Heerlijk, even niets hoeven volgen of bij blijven. Ik mis dat zo erg. Moet ik het met de herinneringen nu weer een jaar doen? Nee toch he?

Geef een reactie

