Installeren

Hoe vaak mij dat al gevraagd is, ‘hoe komt het dat jij altijd zoveel positiviteit uitstraalt?’ weet ik niet, maar dat het vaak is dat weet ik wel. “Ja met jou gaat het altijd goed ik had weer zo’n k*tdag” (lees: vaginale dag, katdag of vervelende dag).

  • Ik heb zoveel moeite met contacten leggen.
  • Ik denk nog zo veel aan vroeger.
  • Ik heb zoveel honger naar meer.
  • Mijn vader is overleden en ik kan niet verder met mijzelf.
  • Ik ben zo druk in mijn hoofd.
  • Ik maak mij zoveel zorgen.
  • Ik voel mij niet lekker, wat als het nou kanker is?
  • Het was zo’n slecht jaar.
  • Zelfs de vakantie was slecht. Uitsluitend bewolking en regen.
  • De crisis nekt ons.
  • Ik weet niet wat ik nou echt wil worden.

Zomaar wat zinnen die ik de laatste tijd heb gehoord. Natuurlijk krijg ik deze en vergelijkbare zinnen te horen onder andere tijdens de wandelingen die ik  met klanten maak tijdens de wandelcoaching, maar ook privé hoor ik dit soort dingen met enige regelmaat.  En is er een pasklare oplossing? Zie positiviteit als een potje inkt met een vrolijke kleur. Laat 1 druppel in een emmer water vallen en het water verandert blijvend van kleur. Meer positiviteit/inkt betekent sterkere verkleuring van het water/je leven. Maar af en toe denken mensen dat het kan als een computerprogramma:

Klant: Goedemorgen ik probeer POSITIVITEIT in mijn leven te installeren maar ik krijg foutmelding 532.

Servicemedewerkster: Heeft u het programma NEGATIVITEIT al uit uw bestanden verwijdert?

Klant: Ja, maar toch heb ik die foutmelding 532 op mijn venster. Het is net of ik vastloop.

Servicemedewerkster: Dat zou zomaar kunnen. Kunt u even kijken of de programma’s VERDRIET, JALOEZIE, FAALANGST en HEBZUCHT op de achtergrond blijven draaien?

Klant: Och ja, die heb ik inderdaad nog op de achtergrond draaien. Wat kan ik hier tegen doen?

Servicemedewerkster: Wilt u die rustig een voor een uitzetten en definitief verwijderen uit uw bestanden? Ook al lijkt dit eng, u heeft dit nodig voor de upgrade naar een mooier gekleurd programmavenster.

Klant: Ja, ik heb ze uitgezet en verwijdert. Oeh, oeh, het zwarte herkenbare scherm is aan het bewegen en flitsen. Dat is wel eng. Dit ben ik niet gewend. Gaat dit wel goed?

Servicemedewerkster: Ja hoor, uw leven wordt gereset. Dat duurt enige tijd, maar langzaamaan komt er meer en meer kleur in uw programma’s. Klopt dat?

Klant: Ja, maar ik vind het wel eng. Het scherm kleurt nu in allerlei mooie kleuren en ik word rustiger. Dat ben ik helemaal niet gewend.

Servicemedewerkster: Wees maar gerust en sluit uw ogen. Ik leid u langzaam naar uw nieuwe programma. Luister goed naar mijn stem. Adem in door uw neus en adem uit door uw mond. Haal adem vanuit uw buik. Rustig in… en uit..ademen. Dieper en dieper. Ontspan uw voeten. Ontspan uw benen. Uw buik. Uw rug. Ontspan uw handen. Uw armen. Ontspan uw nek en uw hoofd. Adem in door uw mond en uit door uw neus. Rustig, heel rustig. U voelt de ontspanning in uw lichaam komen. U wordt ontspannen… dieper en dieper.

Zo werkt het natuurlijk niet echt. Je kunt niet een in een handomdraai positiviteit in je hoofd programmeren. Het heeft met een andere perceptie, een andere beleving en een andere mindset te maken. Als je dit toelaat wordt alles positiever. Je beleeft alles positiever. De laatste zinnen gebruik ik wel tijdens mijn wandelcoaching. Ontspanning, echte ontspanning ervaren werkt helend, rustgevend. Mensen hebben er baat bij. Er komen andere inzichten. Andere waarden. Ze laten oude belemmeringen los. Ze gaan niet alleen door obstakels heen, bij andere obstakels wordt er omheen gegaan.  Als de zon er niet is, geniet dan van de mooie wolken. Gewoon omdat dat kan.

jan.brand@bonthemove.nl

Geef een reactie

