Zwaar weer

Dit weer doet mij denken aan mijn uitstapjes op onze vakantiebestemming. Warm weer, dan wordt het al snel strand met een picknickmand met daarin een stokbrood, wat worst, een geitenkaasje waarvan de lucht doet vermoeden dat je een veenlijk in de picknickmand hebt liggen. En natuurlijk mag een flesje lekkers niet ontbreken. Niet zo maar een dag ritueel verbranden zoals ze in India doen. Nee, lekker samen langs de vloedlijn banjeren. Van badplaats naar badplaats wandelend. Af en toe met de voeten in het water spatterend. Schelpen en mooie steentjes zoekend langs de vloedlijn. Uren lopen. Kale bats glimmend in het zonnetje. En als je moe bent ergens neerploffen in het zand en dan de inhoud van de picknickmand soldaat maken. Na een weldadige maaltijd schommelend door het flesje lekkers weer verder wandelen en op de terugweg op de rotsen mosselen en oesters zoeken zodat je die bij thuiskomst lekker kunt opsnoepen. ’s Avonds tot de conclusie komen dat vrouwlief weer bruiner is geworden dan dat ze al was en ik egaal aubergine van kleur ben omdat ik voor de zoveelste keer door het zonnetje verbrand ben.

Bewolkt, maar droog weer, betekent lekker op de fiets langs velden met koolzaad, zonnebloemen of lavendel (als dat er is) fietsen. Reeen kijken die zich aan de bosrand tegoed doen aan het malse gras. Bij stroomversnellinkjes en snelstromende beekjes kijken hoe de eendjes zich uit de naad zwemmen om tegen de stroom in te komen. Bij een beekje kijken naar de muskusrat die al zwemmend op zoek is naar eten. In de tarwevelden een klucht met patrijzen zien wegrennen om te ontkomen aan ons oog. Bij een meertje zien hoe uit het rimpelloze water met enige regelmaat een vis opspringt uit het water om een vlieg te verschalken. Een forel of zalm misschien?

Koud en regenachtig weer, zwaar weer, kan wat problemen geven. Het betekent bezoek aan een grotere plaats of stad en winkelen. Ik ben niet zo van het winkelen. Het winkelen is voor mij te vergelijken met… um… het poepen van punaises of zo iets. Het poepen is niet erg, maar de hoeveelheid prikkels wel. De andere mogelijkheid met dit weertype is het bezoeken van een hypermarche. Dit geeft mij rust.  Heerlijkheden in overvloed. De hypermarche is airconditioned en biedt alles wat een Bourgondiër nodig heeft om zijn ‘honger’ te stillen. Een lokale overdekte markt is een tempel van positieve impulsen. Dan moet ik echt worden vastgehouden om niet tot impulsaankopen over te gaan. Lokale worsten, stinkkazen, rillettes, een romige paté, een flesje lekkers, vers fruit of lekkere vis of vlees daar val ik voor. Ik verlies volledig mijn controle en zelfbeheersing op zo’n markt. Alles ruikt lekker. De sfeer op de markt is heel relaxed. Maar ik ben te opgewonden van de indrukken. Dan verkeer ik pas in zwaar weer.

LeTouquet5

Geef een reactie

