herfst en augustus

Op mijn dooie akkertje ben ik even wat in de tuin aan het rommelen. Dat kan nu lekker, geen afspraken, geen opdracht vandaag en mooi weer. Tegen de 25, 26 graden. Tenminste volgens de opgave van de weersverwachting. Jawel, ik heb even een glimp zon gezien. En jawel, het was even warm. Nu is het al weer bewolkt. Maanden lang is het te koud en te nat geweest. Daarna weken te koud en te droog. En nu ineens is het van 16 graden ineens 26 graden en binnen twee dagen klimt het kwik naar 30 plus om vervolgens de dag erna weer te kelderen naar 16 graden. De manier om flink verkouden te worden. Tegenwoordig is het maanden regenachtig. Zelfs de winters zijn nat. Het voorjaar is nat. De zomer is kouder en vaak nat. En dan is het in augustus soms mooi weer met echte zomerse uitschieters.

Daar komt ie weer hoor, met ‘VROEGER’. Vroeger, een kleine snotgurg van een jaar of zes lopend in de sneeuw. Zo herinner ik mij dat de winters fel koud waren. Er lag in die winters met regelmaat een pak sneeuw van 60 centimeter. Het sneeuwde vaak met vlokken zo groot als  kussenslopen. Met mijn vader, broer, opa en oom maakten we een echte iglo als hut. Dat ding bleef overigens weken staan door de aanhoudende snijdende kou. Ik kan mij de elfstedentochten in die jaren goed herinneren. Het is inmiddels geschiedenis. Als het toen voorjaar werd, werd het ook echt gelijkmatig lekker voorjaar. De lente zorgde voor nakomelingen bij menig vogelechtpaar of velddier. De zomers waren zwoel met van die lange avonden waarbij de zwaluwen hoog in de lucht voorbij gierden, een teken dat de insecten hoog vlogen en het de volgende dag wederom warm zou worden. Verstoppertje spelen voor het slapen gaan. Een spelletje voor het windscherm van het strandcabinetje.

Op latere leeftijd ging ik logeren bij mijn oom en tante en neefjes en nichtjes op de camping in Renesse. Slapen in een vouwwagen, of eigenlijk een tent aan een vouwwagen. Ook hier komen flarden van herinneringen over mijn netvlies voorbij. Of logeren bij een oom en tante in Friesland en dan met de boot varend langs en over de Friese meren allerlei dorpjes en plaatsjes aandoen.

Op latere leeftijd gaat geleidelijk elk jaar de temperatuur voor mijn gevoel een tandje terug. Tijdens mijn verkeringtijd is er af en toe wel een warme zomer, maar lang niet zo vaak en zo warm als in mijn kinderjaren. Na ons trouwen en het krijgen van kinderen herinner ik onze keuze, om zeker te zijn van mooi warm en zonnig weer, om naar Frankrijk te gaan. De omgeving was anders, warmer, zonniger, mooier, wijdser, avontuurlijker. Na die eerste keer hebben we met regelmaat Frankrijk en af en toe een  keer Spanje bezocht vanwege de zojuist beschreven argumenten.

De eerste spatten regen dienen zich nu al weer aan. De zon is al een weer tijdje weg. De temperatuur keldert naar de 20 graden. Als ik er zo over nadenk hebben we eigenlijk maar twee jaargetijden: herfst en augustus.

Geef een reactie

