Van de kaart en volledig naar de klote gaan

Ik heb 1 handicap; ik heb vroeger met mijn mond open gefietst en daardoor een dikke kop en een dikke buik. Ik lijk te zwaar, te dik. Niets is minder waar.

Laatst las ik: een molecuul suiker kost het lichaam ongeveer vijftig moleculen magnesium voor de verwerking van die suiker. Even, heel even was ik ontdaan. Donders denk ik dan, ik moet echt gaan minderen. Maar als Bourgondiër (uit volle overtuiging) eet ik dingen met zorg. Ik let op kwaliteit, op biologisch, versheid, op smaak. Op dingen als vetgehalte, hoeveelheid suiker, of het gezond is en dat soort zaken let ik totaal niet. Alles draait om smaak en kwaliteit. Als ik dan mijn beginregel lees vraag ik mij af ‘Moet ik mij schuldig voelen dat ik dat doe’? NEE, ECHT NIET! Vlees komt bij mij o.a. uit het jachtveld. Dat is scharrelvlees pursang. Als ik kook dan doe ik dat met verse en de beste producten. Ik ga niet naar een groenteboer, maar naar de groentenjuwelier. Brood haal ik niet bij de bakker maar bij de banketgastronoom. Vlees haal ik niet bij de slager maar bij de vleesmakelaar. Kwaliteit staat voorop. Over smaakt valt te twisten, over kwaliteit niet.

Nu ik toch bezig ben met schrijven knal ik er even een lekker recept tegen aan. Het zal wel slecht zijn, maar f*ck it. Met enige regelmaat maak ik blubberpuddinkjes. Gewoon toetjes van gelei, maar net even anders. Na wat experimenteren kom ik uit op het volgende: blubberpuddinkjes op basis van vers fruit en een GOEDE fles wijn.

Benodigd:

  • 1 fles Chardonnay, Sauvignon Blanc of Grenache rosé
  • 150 gram suiker (ja, ongetwijfeld veel te veel, nou en?)
  • 12 gelatineblaadjes
  • Bakje vers fruit (frambozen, aardbeien, mandarijnpartjes o.i.d.)
  • muntblaadjes

Bereiding:

  • Leg de gelatineblaadjes in een kom met water.
  • Doe de wijn in een pan en maak die warm.
  • Voeg aan de warme wijn de suiker toe en los dit op.
  • Voeg dan de gelatine hieraan toe nadat de blaadjes goed zijn uitgeknepen.
  • Verdeel het verse fruit over een aantal schaaltjes en giet hierop het wijnmengsel.
  • Laat het geheel ongeveer drie uur in de koelkast opstijven.
  • Garneer met een blaadje munt en wat fruit.

Het is heerlijk. Dan maar van de kaart en volledig naar de klote gaan.

Geef een reactie

