Paardenwerk

Al een paar dagen is het buiten de temperatuur zoals het echt hoort te zijn: een graadje of 23 en een blauwe lucht.

Na een paar dagen binnen werken is het af en toe lekker om even actief bezig te zijn. De makkelijkste en ook dankbaarste manier is om dan mijn dochter op de manege te helpen met het paardenwerk. Zij heeft haar vaste werk op de manege wat varieert van stallen uitmesten, paarden verweiden,  kuilgras, hooi en stro inkopen, kuilgras en biks voeren.  Een paar extra handen is dan nooit weg. Leuk, maar toch ook zwaar werk.

Haar paard is net een grote hond, tenminste qua gedrag. Hij luistert perfect, loopt zonder halstertouw mee en reageert op haar manier van fluiten. Ze is in mijn beleving 7 dagen per week op de manege. Door haar werk, maar ook door haar paard. En als er dan in het weekend een wedstrijd wordt georganiseerd is zij niet te beroerd om in haar spaarzame vrije tijd nog snel even de bak te slepen met de tractor zodat die bak er picobello bij ligt voor de dressuurwedstrijd.

Dat is ook zo iets; een kür op muziek vind ik altijd mooi om te zien. En ik snap ook dat om dit te leren je onderaan de figuurlijke ladder moet beginnen. Dus naast de bak staat er dan een voorleespoppetje of schreeuwpoppetje de verplichte figuur te roepen naar degene die bezig is met de bewuste dressuurproef. Tot zover is het voor mij duidelijk, maar dan… Er worden kreten door het schreeuwpoppetje geroepen die mij totaal ontgaan. Er worden letters geroepen die corresponderen met letterkaartjes die aan de rand van de bak hangen of ergens in de lucht zweven. De paarden moeten dan bij die letters specifiek gedrag of specifieke dingen laten zien aan de jury. De jury zit meestal in een glazen hokje naast of boven de bak de proef te beoordelen. Ik stel mij dan altijd dit soort kreten voor:

Het schreeuwpoppetje roept: “Binnenkomen in boerenstap. Bij X halt houden en groeten. K-L-M; verzamelde galop met losse vlucht.  Y-E-P; Salto op 1 vinger zonder zadel in middengalop. L-U-L; achterwaartse zit met 2 voeten op de schouders. P-Y-N; doorzitten”. Doorliggen, daarvan weet ik wat het is, dat hebben mensen die te lang in een ziekenhuis of een zorgcentrum in het bed hebben gelegen. Die hebben doorligplekken. Maar DOORZITTEN? “G-U-L-P; halt houden en groeten. Op de uitvoering volgt de beoordeling. Ik heb het nooit begrepen.

Geef een reactie

