Geen gewoon mooi meisje

Rotterdam-Zuid. Een middelbare school. MAVO. Klas 3. De eerste schooldag na de zomervakantie. Een klas met voor de helft meisjes en voor de helft jongens.

Het is zwoel nazomerweer. De tieners gaan gekleed in vrolijk gekleurde zomerse, bij de meisjes zelfs wat spannende, kleding. Agenda’s, nog helemaal maagdelijk, worden gevuld met het rooster wat zojuist door de docent is uitgedeeld. Mentoren worden voorgesteld aan de klassen.

Daar zit zij dan. Glanzend zwart lang stijl haar tot onderop haar rug. Donkerbruine pretogen. Ietwat verlegen, maar in het bijzijn van haar vriendin durft ze. De blonde jongen schuift weifelend naast haar de bank in, bang dat zij het ziet en door haar wordt weggestuurd. Het meisje draait zich naar de jongen toe. “Hoi”, zegt ze. De jongen wordt rood en begroet haar door hoi terug te zeggen. God wat is ze mooi. Ravenzwart haar, lief beige gezichtje.

Zodra, volgens het rooster, de klas naar een ander lokaal wandelt blijft de jongen het mooie meisje in de gaten houden. Hij zal, nee, hij moet de andere lessen ook naast haar proberen te zitten. Terwijl de klas verandert van lokaal blijft de jongen dicht in de buurt van het bijzondere meisje lopen. Zodra de klas het nieuwe lokaal betreedt is hij maar een paar passen van haar verwijdert. Zo lukt het hem om bij muziek, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, Engels en Nederlands naast haar of in ieder geval dicht in de buurt haar te zitten. Na een aantal dagen heeft de jongen net zoveel moed verzamelt dat hij het meisje haar naam durft te vragen. En ze heeft een niet gangbare naam, ook al zo bijzonder. Tot over zijn oren is hij verliefd op haar.

Hij ziet dat zij niet Nederlands is. Zal hij? Ja, hij durft, met zijn pen prikt hij in haar rug. Als door een wesp gestoken veert zij op en draait zich om. “Wat doe je?” vraagt ze. “Uh…uhm, waar kom jij vandaan?; vraagt hij. “Kom je soms uit Japan?” “Nee joh, gekkie, ik ben Indisch”. ‘Kom je uit Japan’, hoe stom kun je zijn om zoiets te vragen. Natuurlijk komt ze niet uit Japan. Dat zie je toch zo! “Je hebt echt mooi haar. Het is erg dik, net stro”. Terwijl hij dit zegt kan hij wel door de grond zakken. Hij is tot diep over zijn oren verliefd op haar. Waarom zeg je dan van die absurde dingen? Ze lacht: “Gekkie”.

Na een aantal weken van verlegenheid, verliefdheid, verwardheid en naïviteit is er de georganiseerde klassenavond. Voor dit ‘spektakel’ is er een zaaltje bij de naburige kerk gehuurd. Een tweetal docenten hebben hun gitaar meegenomen en spelen onder andere nummers van de Eagles, de meezingernummers. Twee jongens hebben zich ontpopt als ware DJ’s. De gangbare populaire nummers worden gedraaid. De blonde jongen draait en zoekt, maar ‘zijn’ meisje is er niet. Hij voelt zich werkelijk verlaten en ongemakkelijk. Deze avond was de kans om dicht tegen haar aan te dansen op de ‘slijpnummers’. De twee docenten stellen voor een kring te vormen en het nummer La Bamba te laten draaien. Een aantal meisjes kijken verrukt en blij. Dit betekent dansen en zoenen tegelijk. De blonde jongen heeft geen idee waaraan hij zich overgeeft, maar gaat toch bij de rest van de klas in de kring staan. Dan wordt het nummer La Bamba gedraaid. Eén meisje offert zich op om het spits af te bijten en gaat langzaam dansend de kring langs. Sommige jongens kijken verwachtingsvol naar het mooie dansende meisje. Dan stopt ze voor de blonde jongen en zoent hem drie keer op de wangen. Het mooie meisje sommeert de blonde jongen haar plaats in het midden van de kring in te nemen en haar voorbeeld te volgen. Onwennig begint hij langs de groep te dansen. Dansen langs de verwachtingsvolle meisjes. Met rood hoofd begint de blonde jongen te dansen. Elk meisje kijkt hij even aan en dansend komt hij voor een meisje terecht die hij leuk genoeg vindt om te zoenen. Teder kust hij dit meisje op beide wangen. Maar het is niet het meisje waar hij zoveel liefde voor voelt. Tot zijn eigen verbazing wordt hij door verschillende meisjes die dansend de kring rondgaan gekust. Kennelijk ligt hij bij de meisjes wel goed in de markt.

De maandag na de klassenavond zit hij weer naast het Indische meisje bij het vak muziek en vraagt waarom zij niet bij de klassenavond was. “Ik mocht niet”, was het simpele antwoord. Dagen gaan voorbij, weken gaan voorbij, maanden passeren. Dan is er de werkweek naar Schotland. Met alle derde klassen wordt er vijf dagen een bezoek gebracht aan Schotland. De bussen staan klaar. Er wordt ingestapt. De blonde jongen ziet ‘zijn’ meisje de bus met haar vriendin instappen. Hij wil naast haar zitten, maar diverse klasgenoten zijn hem voor. Daardoor zit hij ver bij haar vandaan, te ver. De bus komt na driekwartier aan bij de boot in Rozenburg en rijdt de boot op. De boot zal er de hele nacht over doen om in Schotland aan te komen. De ferry wordt verkend. Al snel weet de blonde jongen dat er een bar is, een eetzaal, een loungeruimte, een promenadedek en een bardancing. In de bardancing treft hij verschillende klasgenoten al dansend aan, zo ook het Indische klasgenootje. God, wat is ze mooi. Voorzichtig nadert hij haar en verlegen vraagt hij of ze wil dansen. Samen dansen ze heel teder met elkaar. Teder, bijna breekbaar, zoekt hij voorzichtig de lippen van ‘zijn’ meisje. Beiden geven zich over aan hun verliefdheid en vergeten de klasgenoten om hun heen. Teder schuift zij haar hand in de zijne. Hand in hand verkennen zij nu samen de veerboot. De wereld bestaat niet meer, zij hebben alleen nog oog voor elkaar.

De blonde jongen ben ik al jaren niet meer, maar de verliefdheid is er niet minder om geworden. Het Indische meisje, daar ben ik vandaag op de kop af al weer 30 jaar mee getrouwd. En echt; wat is ze mooi.

 

 

2 reacties op “Geen gewoon mooi meisje

  1. Elke keer als ik dit lees, voel ik de liefde

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s