Bidden voor TomTom

Bidden voor TomTom, ik vind het een prachtige titel voor dit stuk. Ik benader zaken positief, goed doordacht. Maar ook dankbaar en bewust, inmiddels is dat wel bekent van mij. Met enige regelmaat pak ik mijn momenten van rust.  Als ik dan in mijn weblogberichten schrijf over mindfulness krijg ik vaak vragen. Mindfulness. Dat woord alleen al.  Als je dat woord gebruikt wordt je al snel in een hokje geplaatst. Je valt bijna direct  in de categorie zweverig of alternatief. En dat terwijl ik toch echt met beide benen op de grond sta.

Ja, ik ben mindful bezig.  Ja, ik ben Christelijk, en geloof dat er leven is na de dood. Maar ik geloof ook dat dingen gebeuren met een hoger doel. Noem het karma of geef het een andere naam. Daar komt nog bij dat ik Boeddhistische wijsheden kan waarderen, met een enkele afwijking: ik schiet dieren dood voor eigen consumptie. Betekent dit dat ik geen respect heb voor al het leven? Integendeel, het geschoten wild wordt zelfs met veel respect behandelt, zelfs als het al dood is.

Sinds ik zelf de leiding heb over mijn eigen tuin probeer ik bio-organisch, ecologisch, parachutistisch, milieubewust, vegetarisch, veganistisch mijn tuin te onderhouden en dingen te laten groeien en bloeien. Er worden geen, let wel geen, kunst dingen of giffen in de tuin gebruikt. Planten worden opgebonden aan staken en takken uit de tuin. De erfafscheiding is gemaakt van gevlochten wilgentenen. Dat staat nog leuk ook. Is nog steeds mindful.

Ik betrek mijn koffiebonen bij een koffiebrander op de Markt in Breda. Daar laat ik altijd een melange maken van Arabicabonen uit Indonesië en Brazilië. Als ik dan thuis koffie zet doe ik dat als volgt: met de koffiemolen maal ik de bonen. Ik doe de juiste hoeveelheid gemalen koffie in het filterzakje. Hier doe ik nog een snufje kaneel en een snufje zout bij. Ik giet de koffie met kokend water op. Moet je eens kijken wat een heerlijk bakkie pleur je krijgt. Een slokje van deze godendrank maakt dat je tong een huppeltje maakt, dat er spontaan een traan in je ooghoek prikt. De koffiefilter leeg ik weer in de compostbak. Is nog steeds mindful.

Maar ben ik zweverig of raar als ik af en toe, op bepaalde momenten naar Gamelanmuziek wil luisteren? Welnee, ieder zijn meug.  Je eigen beleving is bepalend hoe je jezelf voelt en hoe je de dingen ervaart. Hoewel; laatst zat ik bij iemand in de auto die zowat tot zijn TomTom zat te bidden om hem deze keer niet via die ene  route te laten rijden. Hij haat files. En ook dat is iets wat je deels zelf bepaalt door bijvoorbeeld je instellingen in de navigatie te veranderen door niet de hoofdwegen te pakken.

Daar denk ik nu ineens aan; dat zou wat zijn: een stucadoor gaat vanwege zijn eigen beleving verder door het leven als pleistergrimeur. Een loodgieter noemt zich pijpconstructeur. Een slagerij waarboven de gevel vleestherapeut of vleesplooier staat lijkt mij ook wel leuk. Wat maakt het uit hoe bepaalde zaken heten, zolang je er baat bij hebt? En geloof me, geluk zit niet in een voordeelverpakking, alleen in kleine dagelijkse porties.

 

Geef een reactie

