Geen mond vol, maar mindful

Mindfulness, ja een mond vol. Eigenlijk betekent het awareness, retention. En met die woorden weet je nog niks. Bewust zijn, bewustwording, ONT-spannen en ervaren zijn woorden die we beter kennen. Jaren geleden overkwam mij een zeer ingrijpende gebeurtenis waarbij ik ongewild volledig op mij zelf werd teruggeworpen. Een tekenbeet zorgde ervoor dat een latente hartafwijking aan het licht kwam. Kantjeboord was het. Driemaal een hartoperatie en nog is het niet te herstellen. Dingen zoals ik die altijd deed lukte niet meer. Mijn hoofd wilde van alles. Mijn lichaam weigerde echter mee te werken met wat mijn hoofd wilde. Ik heb een lieve vrouw die mij toen met hart en ziel heeft bijgestaan. Ik heb lieve mensen die om mij gaven en geven. En toch moest ik de overwinning zelf behalen. Je moet het zelf doen. Regelmatig tref ik mensen die zich zorgen maken. Zorgen die in mijn beleving geen zorgen hoeven te zijn. Toch vind ik het bijzonder wat mensen bezig kan houden:

  • ik heb geen werk
  • ik heb werk maar vind het niet leuk
  • ik ben bang voor…
  • ik heb geen controle meer over mijn kinderen
  • ik ben begonnen als ondernemer; doodeng
  • welk tarief moet ik nou hanteren?
  • ik ben ontslagen, maar wat kan ik eigenlijk. Voor welke functie ben ik goed (genoeg)?
  • ik weet niet of ik het goed doe, maar doe wel erg mijn best
  • ik kan een grotere auto niet betalen
  • het loopt allemaal niet zoals ik wil
  • mijn gezondheid speelt mij parten
  • ik kan niet meer doen wat ik altijd deed
  • mijn moeder is overleden, hoe moet ik nu verder?
  • ik ben de laatste tijd zo somber
  • wat is jouw werkzijze?
  • Hoe pak jij dingen aan?

Zomaar wat zinnen die ik de afgelopen dagen te horen kreeg. En geloof mij, je moet er zelf doorheen. Zelf moet je actie nemen op je angsten en uitdagingen. Met wandelcoaching help ik mensen weer richting te bepalen, maar vooral anders tegen zaken aan te kijken. Meer bewust. Meer ONT-spannen. Meer zien. Meer positief naar zaken kijken. Kijk niet naar beperkingen, denk in mogelijkheden. Denk in dankbaarheid wat je allemaal kan en welke kwaliteiten je bezit. Ook jij bent een voorbeeld voor anderen. Waarom dan niet de zaken positief benaderen. Als je positiviteit uitstraalt, komt positiviteit ook bij je terug. Mindfulness, bewustwording. “En hoe begeleid je dit dan Jan?”. Ja die vraag verwachtte ik al. Mensen horen wel, maar luisteren niet. Mensen kijken wel, maar zien niets. Deze mensen neem ik mee de natuur in. Ik laat hen eerst luisteren naar de geluiden om hen heen. Ik laat hen kijken naar al de mooie natuurschoonheid. Al wandelend komen we letterlijk bij tweesprongen en kruisingen. Welke richting ga je op en waarom? Mensen worden dan bewust van hun keuzes en keuzemogelijkheden. Met diverse methoden en middelen waaronder kennis van psychologie, hypnose, Neuro-Linguistic Programming (NLP), eigen ervaring en nuchtere, maar positieve kijk op zaken sta ik af en toe letterlijk stil bij wat mensen beweegt in hun keuzes. Aan het eind van zo’n wandeling laat ik mensen letterlijk door een barrière breken om de wandeling te bekrachtigen. Wandelen is een mooie manier om mensen gedachten en keuzes aan je toe te vertrouwen. Omdat we naast elkaar lopen is het niet altijd nodig om elkaar constant aan te kijken. Dit voelt bij degene die zijn of haar verhaal doet veilig en durven mij heel wat te vertellen. Moedig en oprecht. Positief de zaken aangaan. Herkaderen van de keuzes. Dat is wel een mind ful ja.

Geef een reactie

