Passie en lef

“Als jullie iets echt diep in je hart willen, dan lukt het. Dan kun je het!” Dat vertel ik altijd aan leerlingen van schakeltrajecten, deelnemers aan projecten, managers, directieleden en aan werkzoekenden.

Passie is belangrijk, nee essentieel om ideeën te doen slagen. En er is lef voor nodig om je vierkant achter je passie te scharen. Daarom doe ik de dingen die ik doe zoals ik ze doe. Pfff, ik hoor het mijzelf zeggen. Maar ik geloof hier wel in. Met passie en lef ben je tot grote dingen in staat.

Maarrrr… als de handel stagneert heb ook ik af en toe de kriebels. In mijn business is het hollen of stilstaan, en dat lost elkaar altijd aardig af. Soms een maand dat je jezelf achter de oren krabt hoe je de zaken netjes geplooid krijgt. Dan weer een maand waarbij er een week, of twee drie weinig of niets te doen is. Maar als er een maand hoegenaamd geen opdrachten zijn moet je creatiever worden. Netwerkbijeenkomsten bezoeken en hier constructieve contacten uit halen. Nieuwsbrieven maken waarbij de lezer weinig met de muis hoeft te scrollen, maar wel met nieuws wat uitnodigt om te lezen. Diverse posts op fora plaatsen zodat je naam in beeld is. Afspraken met potentiële opdrachtgevers maken. Tijdens de afspraak onder het genot van (meestal) een goede kop koffie niet vertellen wat voor diensten of producten je verkoopt, maar vertellen waar je hulp kan bieden bij hun problemen. Ook wandelend netwerken levert goede contacten op. Met enige regelmaat neem ik inspirerende ondernemers mee het bos in om al wandelend met elkaar te laten kennismaken, te klankborden, te gunnen, te ontvangen, te verbinden. Oke, dat leverde nieuwe klanten op. Gelukkig. Nog blijer werd ik van ‘oude’ klanten. Door bij te praten met de oude klanten en te luisteren naar wat zij te vertellen hebben en te luisteren waar zij problemen ondervinden lukt het om een nieuwe opdracht binnen te halen.

Dit is makkelijker dan nieuwe klanten binnen krijgen. Oude klanten hebben al vertrouwen in je getoond. Zij hebben al geld bij je uitgegeven. En tot op heden zijn mijn klanten mijn grootste ambassadeurs. Dit door de kwaliteit die ik lever. Tja, ik ben niet goedkoop, maar lever topkwaliteit. Als een klant dan vindt dat je ‘te duur bent’ ben ik niet de persoon die onder de prijs duikt of een percentage korting geeft. Nee, kwaliteit mag, nee moet betaald worden. De prijs is eigenlijk nooit een issue. Nog leuker is het als een oude klant het vanwege de prijs heeft geprobeerd met een andere aanbieder in zee te gaan en dan tot de conclusie komt dat zij toch beter met jou af zijn. Yes (I can)!

Anderen zoeken het verschil. Ik maak het verschil!

Geef een reactie

