Olli geadopteerd

“Hebben jullie zin om mee te gaan naar Diergaarde Blijdorp? Ik trakteer.” Mijn vrouw en ik hadden nog geen plannen gemaakt en onverwachts gaan we maar wat graag mee naar Blijdorp. Het beloofde mooi weer te worden. Niet warm, maar droog en zonnig. Kaartjes waren al via internet besteld en afgerekend, wat als voordeel had dat we direct door konden lopen.

Al enige tijd was ik niet meer in Blijdorp geweest en je kon zien dat ze werk hadden gemaakt van vernieuwing en klantenbinding. Hier en daar een laatste verblijf wat aan renovatie onderhevig was, maar mooi en schoon. Klantenbinding via Olli, de knuffelolifant of moet ik schrijven olifantknuffel? Nog maar net om 09:30 uur op het terrein van Blijdorp aanwezig zagen we links en rechts alweer mensen met Olli’s vertrekken. De een had zeven Olli’s, de ander weer vier. Even later een mevrouw die weer naar de uitgang liep, een stuk of zes Olli’s vasthouden ware het haar eigen baby’s.

Dochterlief, toch al volwassen, had haar zinnen gezet op een Olli. Zoonlief en andere dochter hadden al aangegeven dat “als je gaat… voor mij ook, voor mij ook, VOOR MIJ OOK!’ Bij het Olli-huis aangekomen kreeg ik een vreemd gevoel, blijdschap, verlangen, affectie of hoe deze emotie ook voelde. Een ware muur met vakjes van wel zes meter hoog met hierin allemaal Olli’s staarden mij aan. ‘NEEM MIJ, nee neem mij! Ik sta hierboven’. En toch hoorde ik niemand praten. Mijn dochter kocht er drie, voor broer en zus dus ook he. Niet veel later had ik de eer; ik mocht hen dragen!. Ik mocht kijken met mijn handen, aanzitten, voelen, vasthouden. En ze waren zacht. Ook hier waren mensen die er gerust met acht stuks wegliepen. Niet veel later zag ik mensen die er niet eentje maar echt veel meer Olli’s hadden gekocht. En dan vraag ik mij af: hoezo crisis?

De adoptiepapieren en de pleegouders zijn in orde bevonden: twee Olli’s mogen bij ons in huis wonen, een ander woont nu in Hardinxveld. Heb ik mijn kinderen toch goed opgevoed.

Geef een reactie

