Dienstplicht

Voor de derde keer die week werd het kamp opgebroken en gingen we verder en dieper de bossen in. Er werd door sergeant Voesenek een plek aangewezen waar we weer kamp moesten maken. Samen met Govert, m’n slapie, moesten we de latrine graven. Eerst hakken in de bevroren grond en later graven. Man, wat een werk. De put moest ongeveer 1,2 meter diep zijn en 1 bij 1 meter in het vierkant. Na een aardige tijd was de latrine (lees: diepe put) klaar. Met een boomstamachtige constructie over de put heen was de latrine compleet en mochten ook wij ons tentje op gaan zetten. Nou ja, tentje, twee lappen aan elkaar knopen eigenlijk. Niks grondzeil of zo. Gewoon wat dennentakken verzamelen voor op de grond, en daarop je slaapzak. De tenthelften werden tevoorschijn gehaald. Mijn helft had knoopsgaten en die van Govert de knopen. Bij het aan elkaar knopen van de twee tenthelften bleek dat Govert twee knopen van zijn deel verloren had. Precies in het midden van het tentdak. Gevolg, als we in de tent lagen kon je zo door het dak naar de hemel kijken. Bij het klagen bij onze sergeant gaf die als antwoord dat we ook wel zonder tentdelen mochten slapen, was geen probleem volgens hem. We kozen dus maar voor slapen met een gat in het dak. Terwijl we in de avondschemering ons eten boven een klein vuurtje bereidde en nog een blikje oude kaas opende (kaas uit 1956! Oude kaas dus!) begon het te sneeuwen. Eerst zachtjes, maar na een uurtje dwarrelde grote sneeuwvlokken uit de hemel neer. De omgeving kreeg iets sprookjesachtigs. Alles was wit, ook binnenin onze tent, en de maan zorgde samen met de sneeuw voor de verlichting. Alles was helder verlicht. Na het voor de zoveelste keer schoonmaken van de wapens en twee man op wacht mochten we gaan slapen. Ook die nacht was het weer bitter koud. Door de kou kon ik moeilijk de slaap vatten. Halverwege de nacht werd ik wakker van de sneeuw die op mijn gezicht dwarrelde. Grote, op kussenslopen lijkende vlokken. Door de sneeuw was het zicht beperkt. En ik moest eigenlijk ook echt fors poepen. Dat had ik al veel te lang opgehouden. Tot op heden poep ik nog steeds het liefste thuis, al moet ik nog zo nodig. Poepen doe ik thuis! Lekker vertrouwd. Maar schijten over een lat is echt niks voor mij. Wat nu? Ik sloop naar een boom in de buurt van onze tent, liet mijn broek zakken en steunde met mijn rug tegen de boom. De sneeuw zorgde voor een wit soort muts op mijn hoofd. De wind blies langs mijn blote reet. Mijn ballen vroren er zo wat af! Oh, wat was dat koud. Ik bedekte mijn bolus en het toiletpapier met wat bonken bevroren grond en verdord gras, hees mijn broek op en haastte mij de tent weer in. Govert, inmiddels ook wakker geworden, moest vreselijk lachen. Hij had mij tegen de boom zien hurken en zien klooien met mijn broek. Hij wenste mij een goedenacht en draaide zich om. Na ongeveer een uur was het bij Govert ook zo ver. Ook hij moest poepen. Hij volgde mijn voorbeeld, liet zijn broek op zijn enkels zakken en hurkte tegen een andere boom dan waar ik tegenaan gezeten had. Na enig persen en bezweringen uitsprekend leek ook hij zijn behoefte te hebben kunnen doen. Govert hees zijn broek op en niet veel later vlogen de vloeken in het rond. Bij het laten zakken van zijn broek was Govert nogal nonchalant geweest en had niet op de ligging van zijn broek gelet. Hij had zijn drollen keurig op de rand van zijn broek gelegd en bij het ophijsen ervan zo binnen geschept. Heel de binnenkant van zijn broek en zijn trui zaten onder de stront. Nu was het voor mij reden om vreselijk te lachen en hem een goede nachtrust te wensen. Wetende dat we met minimale bepakking op bivak waren, dus erg weinig verschoning, was Govert volop bezig met sneeuw zijn broek en trui schoon aan het maken. Nog nahikkend draaide ik mij weer om en probeerde in een soort foetushouding mijn slaap te hervatten. Ik had er schijt aan.

Geef een reactie

