Eerlijk duurt het langst?

Voor mijn werk ben ik bezig met het ontwikkelen van twee nieuwe workshops. Deze workshops staan in het teken van mindfulness en de flow van positiviteit. Dit betekent dat ik internet afspeur naar sites waarin positiviteit wetenschappelijk wordt onderbouwd als aan te leren activiteit. Openheid, eerlijkheid en relativeren horen hier als positieve bijfactoren bij.

Een overdaad van eerlijkheid kan volgens mij echt ‘dodelijk zijn’. Voor jou dan hè? Ik stel mij zo een aantal dingen voor waarvan ik uit ervaring weet dat je je eerlijkheid soms subtiel moet brengen. “Wat zeg je? Wat ik van dat jurkje vind? Gadverdamme, ik wil er nog geen placemats van! Meid werkelijk, het ziet er niet uit. Tering, wat is dat lelijk zeg. Je lijkt er direct twintig kilo zwaarder door”. Reken maar dat je dan kunt rennen voor je leven.

Of mensen die je trots hun pasgeboren baby laten zien. “Mooi kindje hè?” En dan naar eer en geweten zeggen: “Mooi? Wat een gedrocht. Wat is dit kind lelijk zeg. Met een biels krijg je die niet lelijker geslagen.”

Nee subtiliteit, zelfs enig liegen is hier geboden. Ook al vind je de jurk niet mooi, je moet er iets moois in zien als je leven je lief is. “Goh lieverd, wat een grappig jurkje. Echt apart! Een heel bijzonder jurkje”.

Bij de baby zou je kunnen zeggen: “Och sprekend zijn moeder. Sprekend! De gelijkenis is zo treffend, tjonge”.

Eigenlijk zeg je dus niet wat je werkelijk denkt. Je vindt het lelijk, maar spreekt het niet ronduit uit. En dan durft men te zeggen dat eerlijk het langst duurt?

Geef een reactie

