Op tijd betalende klanten – fatsoenlijk of uitstervende soort?

Via telebankieren en via een Excel-spreadsheet houd ik precies bij wie van mijn klanten heeft betaald en wie niet, welke facturen er dus nog openstaan.

Als zelfstandig ondernemer moet je zelf je broek ophouden. Ik krijg niet zoals menig persoon in loondienst aan het eind van de maand een loonstrookje en salaris standaard op mijn rekening gestort. Daar heb ik voor gekozen, voor de vrijheid en voor de grotere inkomsten die je ook wel eens meemaakt. Ik heb er niet voor gekozen dat bedrijven gebruik maken van mijn diensten en mijn facturen na zes of acht weken maar betalen. Ik ben geen bank.

Mijn vaste kosten gaan ook gewoon door. Er word door mij wat afgebeld en ge-e-maild naar klanten. “Hallo …, heb je enig idee wanneer mijn factuur wordt betaald. De betalingstermijn is al fors overschreden.” Allemaal extra tijd en moeite die je eigenlijk niet hoort te hoeven nemen. En vaak hoor je dan: “De manager moet nog tekenen en de factuur betaalbaar stellen en de financiële administratie zal dan na vijf dagen tot betaling overgaan”. Stel je dit eens voor in de supermarkt, je komt met je volle winkelwagen bij de kassa: “Dat is dan achtennegentig vijftig alstublieft”. En dan antwoorden: “Och de manager zal eerst de bon moeten tekenen, en dan zal de financiële administratie over een dag of vijf de boodschappen wel betalen”. Ik geloof nooit dat je met winkelwagen de winkel uitkomt.

Ik vind het al uniek als mijn facturen op tijd worden betaald. Ze zijn er hoor, klanten die nog binnen de betalingstermijn keurig het gefactureerde bedrag overmaken. Maar ze zijn zeldzaam geworden. Een uitstervende soort.

In sommige gevallen betekent dit dat ik klanten vooruit laat betalen. Niet overal is dat mogelijk, maar het geeft mij wat meer houvast in de harde wereld.

Maar bedrijven, toon fatsoen en respect voor de kleine ondernemer en betaal gewoon op tijd. Kleine moeite, groot plezier.

Eén reactie op “Op tijd betalende klanten – fatsoenlijk of uitstervende soort?

Geef een reactie

