Kerst

24 december, kerstavond. Traditiegetrouw heb ik de kalkoen in de oven staan. De aardappelballetjes staan klaar om de frituur in te gaan. De broccoli zit ook al in de pan. De kalkoen is groot, té groot. Maar, vooruit, dan maak ik er eerste Kerstdag wel weer kalkoensalade van. Ook heel lekker.

Met veel sneeuw op de weg glibberen we naar de Kerstavonddienst van 21:30 uur. Vorig jaar was er een tienerkoor die de dienst op een wel heel speciale manier opluisterde. Jonge mensen van ongeveer 16 tot 20 jaar die met volle overtuiging hun geloof betuigdn. Toen het koor het nummer ‘When you believe’ van Whitney Houston en Mariah Carry inzette gebeurde er iets met mij. Kippenvel trok over mijn hele lijf. Een traan prikte in mijn ooghoek. Poeh, dat heb ik normaal niet zo gauw. Kennelijk wordt ik toch wat ouder, emotioneler. Niet veel later zong een meisje solo in het Hebreeuws, net als in de tekenfilm ‘Prince of Egypt’. Waanzinnig, zo ontzettend mooi.

Nu vanavond is er een koor waarvan de dirigent zo arrogant overkomt dat ik spontaan een antipathie tegen deze man krijg. En dat met Kerst. Op zijn teken begint de pianist te spelen. Op zijn teken mogen de koorleden op staan uit hun bank. Op zijn teken mogen de koorleden naar het podium lopen. Op zijn teken moeten zij hun map open doen en gaan zij zingen. Op zijn teken stoppen ze weer. Op zijn teken mogen ze naar hun bank. En op zijn teken mogen ze pas gaan zitten. Zouden ze ook op zijn teken een wind laten? Wat denkt die vent wel niet, dat hij onze Lieve Heer zelf is? Kwal, hork, stuk onbenul! Maar ik laat mijn kerstgevoel niet verpesten. Alle stenen in de muren, de kerstboom, de kerstballen, de kerstklokken, het orgel heb ik tijdens de dienst gezien. Alles heb ik bekeken om de dirigent maar niet te hoeven zien.

Na het zingen ‘Ere Zij God’ gaan we de kerk uit. Ná het zingen!

We glibberen naar onze auto. En een ieder stapt op mijn teken in, zoals het hoort. Het wegrijden gaat niet zo voorspoedig als gedacht. Het parkeervak is zo glad dat de wielen spinnen. Na enig heen en weer harken met de auto schiet de auto plotseling achteruit waarbij ik bijna twee bejaarde fossielen omver kegel. Leuk begin van de kerstdagen. Thuis wacht ons nog een glaasje eggnog. Besteld bij de kaasboer, die man weet wat lekker is. Had ie vanuit Engeland over laten komen. Mmmmmmm.

Tweede Kerstdag. Net als ik de hondenriemen pak pist Dibbes voor de tweede keer die ochtend de gang onder. Hij wordt oud, echt oud. Hij kan zijn plas niet zo lang meer ophouden. Trouwens, met korte periodes heeft hij ook al moeite. Mevrouw Brand gaat zo werken. Zelf ga ik nog even langs mijn dochter en schoonzoon. Mijn dochter had nog gevraagd om een fazant mee te brengen en schoonzoon wilde graag een gans en een eend. Doe ik gelijk even een bakkie bij hen. Onderweg naar hen hoor ik op de radio dat het gaat ijzelen. Sneeuw en ijzel zijn niet zo goed te combineren dus zal het wel spekglad worden. Maar toch moet ik vrouwlief bij het station afzetten en vanavond weer ophalen.

Wat vliegt Kerst voorbij. Eerst leef je er maanden naartoe, tenminste ik wel, en dan is het ook zo voorbij. Nog oud en nieuw vieren en dan val je altijd in zo’n gat. Van januari tot en met maart is het vaak alleen maar nat en koud. Ik kijk altijd uit naar het voorjaar waarbij de eerste zonnestralen mijn huid verwarmen. Tot die tijd leeft vrouwlief in een soort winterslaap. Dikke truien aan, warme sokken, sjaaltje om, zittend dicht naast de openhaard, af en toe een fleecedekentje om zich heen (het is zo koud). Thermostaat van de verwarming staat steevast niet lager dan 23 graden. Maar ja wat wil je, tropisch meisje hè.

Ik luister nu naar ‘Driving home for Christmas and see those pretty faces’. Die man blijft naar huis rijden. Al jaren!

Geef een reactie

