Een bericht met meer betekenis

Via een social media-netwerk kwam ik er achter dat een oud-collega een nieuwe baan had. Al een aantal jaren had ik hem al niet meer gezien, en dat terwijl we als collega’s een goede band hadden. Een afspraak was snel gemaakt. Beiden waren we bij onze voormalig werkgever, een school, vertrokken. Verschil in inzicht lag bij mij ten grondslag aan mijn vertrek. Mijn afscheidsbericht wat ik de organisatie inslingerde lag ten grondslag aan het vertrek van mijn oud-collega. Zonder dat ik het wist heb ik hem met mijn bericht aan het denken gezet. Zo erg zelfs dat hij scheidde van zijn vrouw, een sabbatical van anderhalve maand nam en richting Spanje vertrok om zichzelf te hervinden en ook nog eens zijn baan opzegde om bij een andere werkgever aan de slag te gaan.

Onderstaand treft u het bewuste bericht aan.

Middels dit artikel wil ik een ieder laten weten per 31-12-2007 mijn functie binnen het College te zullen neerleggen. Per 1 januari 2008 start ik actief met mijn eigen bedrijf. Reden van dit besluit is complex, maar verschil in inzicht in het organiseren van een opleiding is er één van. Als docent/projectleider van de AKA-opleiding stond ik aan de wieg van het ontstaan van deze opleiding. Naarmate de opleiding groeide kwamen er ook meer collega’s bij. Maar meer en meer kon ik mij niet meer vinden in de organisatie rondom de opleiding.

Bij Dienst Huisvesting had ik het vanaf het begin direct goed naar de zin. Een hecht, hard werkend team met een niet lullen-maar-doen-mentaliteit.

Duidelijkheid, openheid en eerlijkheid vormden belangrijke ankerpunten van mijn aanpak. Het bleek dat dit goed bij dit team paste. Probleemoplossend handelen was hier schering en inslag. Ik merkte dat hier mijn kwaliteiten lagen en dat die ook benut werden. Vooral de verhuizing naar het Leerpark, naar de NRD, de uitwisseling van meubilair naar de buitengebieden en de voorbereidingen voor de sloop van de locaties PKL, PWL en de ORL hebben mij veel gevarieerd werk bezorgd. Echter een volledige overstap naar Dienst Huisvesting was budgettechnisch niet mogelijk.

In mei en juni 2007 heb ik een training van het NCOI gevolgd. De dagen waren zwaar en intensief. Toch ging ik graag naar deze trainingen omdat ik langzaam maar zeker antwoorden vond op al mijn vragen.

De instructeur tijdens deze dagen had een wel zeer bijzondere uitspraak voor mij: “Jan, als je zo’n gave hebt, durf die dan ook te gebruiken!” Dit heeft bij mij een proces in gang gezet waarbij ik ten volle gebruik maak van mijn kwaliteiten. Door het op zetten van mijn eigen bedrijf,

B-On-The-Move, in verhuismanagement, interim management, projecten, coaching en trainingen kan ik eindelijk mijn ei kwijt. Dit betekent voor mij dat mijn kwaliteiten worden benut op plaatsen waar die nodig zijn en/of gewaardeerd worden.

Op een rechte weg zal je niet verdwalen, maar ik houd van slingerpaden en bepaal graag mijn eigen weg. Tijdens deze, laat ik maar zeggen, speurtocht kwam ik een gedicht van Freek de Jonge tegen die ik vrij bewerkt heb om dat die op dit moment zo bij mij past.

Ik ben niet bang, ik mag opnieuw beginnen.

Vastberaden, doelbewust of soms aarzelend op de tast.

Ik houd me aan mijn regels, volg mijn eigen zinnen.

Ik laat die hand los of ik pak er juist één vast.

Ik ben niet bang voor al te grote dromen,

Ik ga als ik het zeker weet en als ik aarzel zorg ik dat ik wacht.

Hoe ijdel zijn de dingen die ik mij heb voorgenomen.

Het mooiste overkomt mij, het minste is bedacht.

Ik ben niet bang voor alles wat ze van mij vinden,

wat weet je van een ander als je jezelf niet kent.

Ik verlies mijn oorsprong niet, door mij te snel te binden.

Het leven lijkt afwisselend, maar zelfs de liefde went.

Ik ben niet bang, ik ben één van de velen.

En tegelijk is er maar één zoals ik!

Dat betekent, dat ik vaak zal moeten delen.

En soms zal ik moeten zeggen: “Laat me vrij!”

Ik wens u allen gezondheid, voorspoed en geluk toe.

Jan Brand

Met één bericht veranderde ik iemands leven. Nooit geweten dat mijn bericht mensen zo erg aan het denken zou zetten. Er zijn zoveel dingen waar je geen of maar heel weinig invloed op hebt: aardbevingen, tsunami’s, karma of het vergaan van de wereld om maar wat te noemen. Maar iemand een tweede kans geven, liefde delen, dat kunnen we wel. Wees genereus hierin.

Fijne feestdagen gewenst!

Eén reactie op “Een bericht met meer betekenis

Geef een reactie

