Onbekend virus

De laatste tijd maak ik dat vaker mee; mensen die geïnfecteerd worden door dat onbekende virus. Je ziet het niet direct aan de mensen, maar ze zijn wel degelijk besmet. Ernstig besmet. De garderobe met ‘groene kleding’ wordt steeds verder aangevuld. Ik zie dat. 

Zij komen nietsvermoedend bij mij trainen met hun hond. Dan is er nog steeds niets aan de hand, maar na ongeveer vier lessen gebeurd er iets. Iets onvoorspelbaars. Zij gaan steeds meer vragen stellen. Vragen worden steeds intensiever, steeds dieper ingaand op de materie. Ik merk dat. Vragen over de hond, vragen over jagen. Nee zelf willen de cursisten niet jagen, maar hoe doen jagers dat. En waarom doen jagers dat.

Steeds vaker merk ik tijdens de zweethondentrainingen dat er mensen komen voor het zweethondenwerk puur als ‘hondensport’. Als alternatief voor de geijkte gedrag- en gehoorzaamheidstrainingen, maar eens wat anders. Zweetwerk bijvoorbeeld. Leken op het gebied van de jacht worden hierdoor besmet met het jachtvirus. Doordat er onder de cursisten ook diverse jagers zijn raken zij geobsedeerd door de jacht. Steeds meer willen zij weten. De oren worden mij dan van het hoofd gevraagd. Maar goed, dat vind ik alleen maar prettig.

Het mooiste voor mij zijn de anti-jacht-vrouwen. Die zijn dan ook volledig tegen de jacht in welke vorm dan ook. Maar langzaamaan groeit er iets moois, interesse voor de jacht. Hun mening wordt compleet omgegooid door hetgeen zij leren. Twee dames zijn van volledig-anti-jacht helemaal om en hebben de jachtcursus met succes afgesloten waardoor zij gerechtigd zijn zelf met het geweer te jagen.  Fanatiek en gepassioneerd wordt besproken welk geweer er voor welke jachtvorm het best geschikt is. Dat vind ik nou geweldig.  

Geef een reactie

