Plassen

Het is donker buiten. Bram, de Teckel, zeurt. Hij moet naar buiten. Dibbes, de oude Draadhaar, neemt het gedrag van Bram over. Nu heb ik twee zeurende honden. De avondlucht is kil. Ik wil nog niet, want ik zit net in een spannende film. De reclameboodschappen zullen over tien minuten wel weer voorbij komen. Om in deze periode de honden uit te laten, dat ga ik niet halen, dat merk ik nu al.
Als ik mijn schoenen aantrek worden de honden onrustig. Ik open de deur naar de gang. De honden schieten langs mij heen en zitten al bij de voordeur voordat ik nog maar één voet in de gang heb gezet. Hun lijnen pak ik van de lijnenkapstok en doe die bij de honden om. Langzaam open ik de voordeur. Nou Bram gaat dat niet snel genoeg en wurmt zijn snoet tussen de kier en probeert met zijn kop de deur al verder te openen. Als ik laat merken dat ik daar niet van gediend ben gaat hij netjes zitten tot hij het commando krijgt om netjes te volgen.
Daar lopen we dan, langs de groenstroken en heggen. Bram maakt aanstalten om een zeer grote plas te doen. Hij blijft bij elk graspolletje staan, ruikt, ruikt nog eens, nee geen goede pol, geen perfect aroma, kortom er wordt niet gepist. Dibbes, ook al een daagje ouder, maakt het allemaal niets uit en maakt een plas waarop een volwassen vent komende vanuit de kroeg na flink doorhalen jaloers zou zijn. Hij loopt werkelijk leeg. Wel drie minuten staat ie onafgebroken te pissen. Bram maakt aanstalten om ook een flinke plas te doen, maar ook deze heeft niet de juiste odeur om zijn verfijnde geur te krijgen. Vier meter verder blijkt het een goede graspol te zijn, juiste hoogte, juiste geur. Bram draait om de graspol heen. Hij snuffelt, en nog eens, en nog eens. Ja, daar komt het… en Bram deponeert zorgvuldig welgeteld drie druppels op de pol.
Even overweeg ik, zoals gewassen sla in een theedoek drooggezwierd wordt, Bram op die manier van zijn ‘druk’ af te helpen. Het is toch donker, geen mens die het ziet. Lijn wat korter vasthouden. Even aanzetten en hond hoog boven mijn hoofd rondslingeren. Echt ik zit op het randje hè, om het toe te passen. Iets weerhoud mij toch ervan dit te doen.
Dibbes kan het werkelijk helemaal niets schelen, hij sluit zijn ogen half en gaat met het achterwerk naar beneden alwaar hij met veel gekreun en gebrom bijna Bram op zijn kop schijt.
Als Bram na tien meter verder te hebben gelopen hetzelfde ritueel herhaalt als wat ik net schreef, ben ik het zat. Met ferme stappen laat ik de honden volgen. Dibbes heeft er wel lol in, die houdt wel van snel. Bram daarentegen vindt het duidelijk niks en wil nu echt plassen. Als ik dan zeg: “En nou plassen…, schiet op!” gebeurd het wonderlijke, Bram begrijpt mij ineens helemaal. Hij gaat staan, de achterpoot gaat omhoog en pist met zes Bar druk de sprieten volledig van de graspol. Zo dat is nog eens pissen. Op de terugweg naar huis wordt wel elke paal, elk hegje, elk muurtje uitbundig besnuffeld. Zou hij… maar nee, de druk is er volledig af. We kunnen met gerust hart weer naar binnen. Zucht. Nog even de voetjes op tafel en een beetje hangen voor het slapengaan.

Geef een reactie

