Zomaar wat rare teksten, zinsneden en woordspelingen

– Zouden ze bij de spermabank ook vogelzaad hebben?

– Je eigen ogen geloven je niet.

– Ik accepteer je zoals ik ben.

– Wat je met één streepje in uitspraak kunt veranderen douch-egel of douchegel? En is het nou topper-formers of top-performers?

– Met vakantieboeken de vakantie boeken.

– Een pannenkoekenpan.

– Een koekepannenkoek.

– Negeren. Spreek je het nou uit als ‘négeren’ of ‘nuhgéren’?

– Zij sloeg haar ogen open, ik sloeg ze toen weer dicht. Is ook zo dubbel als je niet begrijpt wat er bedoeld wordt.

– Moesappelmoes.

– Het gebeurd niet vaak, maar af en toe kom ik mensen tegen… Ze stinken naar drank, putlucht en een zure lucht van zweet. Vooral na het jagen, tijdens de nazit, kan ik mij verbazen over het feit dat dit soort figuren nog rechtop kunnen zitten. Laat staan dat ze tijdens de jacht nog iets geraakt hebben. Enige tijd geleden was de nazit in een dorpscafeetje. Daar zat ook zo’n jager, hij zat gewoon opgebaard op de barkruk. En dat gaat gewoon met de auto naar huis. Het zou mij niks verbazen als je een aantal dagen later zou kunnen lezen dat zo iemand met een tuintje op zijn buik naast de kerk ligt. Gelukkig gebeurd dit nooit in onze eigen jachtcombinatie.

– Ik zag twee vliegen vliegen en er was ook een bij bij. Ze vlogen over de weg weg.

– “Nee joh, ze kunnen mij.” “Sorry, het is: Ze kennen mij.” “Nee hoor, ze kunnen mij echt!”

– De conducteur haalt diep adem en blaast hard op de fluit ten teken dat de trein kan vertrekken. De schrille toon schalt over het perron. Zegt een mevrouw: “O meneer, wat heeft u een harde fluit.” De conducteur werd lichtelijk rood.

– Aan de tickets- en servicemedewerkster wordt gevraagd: “Mevrouw, hoe laat gaat de trein morgen naar Venlo?” De medewerkster vraagt aan de mevrouw: “Hoe laat wilt u ongeveer reizen morgen?” “O dank u.”; zegt de dame en loopt weg. Dus…

– De reiziger vraagt aan de tickets- en servicemedewerkster een kaartje voor zijn reis: “Goedemorgen, een enkele reis centraal alstublieft.” De verkoopster vraagt: “Naar welk centraal station wilt u meneer?” Waarop de verkoopster naar haar hoofd geslingerd krijgt: “Nou hé, gaan we bijdehand doen?”

– De vrouw bracht de auto bij de garage alwaar ze een grote beurt kreeg.

– Zittend plassen schijnt voor mannen gezonder te zijn. Het lijkt mij alleen niet zo fris. Normaal staat de man voor de wc-pot en nu zit hij voor de wc-pot. Dat zal een viezigheid geven als hij zo in de pot wil plassen.

– Over smaak valt te twisten, over kwaliteit niet.

– Indisch sprookje: De prrrins vroeg een prrrinses ten huwelijk. De prrrinses zei: “Neh”. En hij leefde nog erg lang en heel gelukkig.

– Een knobbelzwaan zonder ernstige aandoening.

– Een zwaan met een zwanenhals tegen de stank.

– Ongewenst zanger zijn.

– Een liefdadiger.

– Een ongelovige kerkuil.

– Iets wat moeilijk is ingewikkeld uitleggen is ook een gave.

– Loop ik door Rotterdam, kom ik Herman den Blijker tegen. Hij herkende mij niet eens!

– Normaal gesproken ben ik niet zo van het lezen van ongeadresseerde post zoals foldertjes of streekkrantjes, maar nu is het mooi weer en heb ik toch niks te doen. Ik sla achteloos en ongecompliceerd een foldertje van een drogisterij open. Valt mijn oog ineens op iets raars. Een aanbieding van tampons. Tampons Procomfort staat er. Er is keuze uit diverse varianten. Type mini, type middelmatige vrouw en type torpedo. Aan deze actieverpakking zit een gratis bewaarblikje. Handig voor in de tas of op vakantie. Een bewaarblikje! Dat is toch vies!

– De groenteboer vroeg de man of hij een plasticzak wilde waarop de klant antwoordde: “Nee joh, ik heb al een kunstgebit”.

– Varkenshaas: is dat een haas met een varkensneus?

– Tegenwoordig ga je niet meer scheiden, maar doe je aan gezinsuitdunning.

– Dit las ik enige tijd geleden: met kerst ging iemand geglazuurde eendenborstfilet, gesorteerde aardappeltjes en Henriet Cofferts eten. Lees: geglaceerde eendenborstfilet, gesauteerde aardappeltjes en haricoverts. Tip: gebruik geen vaktaal als je er geen verstand van hebt.

– Voor mijn onderneming ben ik veel op internet actief. Zowel middels social media mijn onderneming profileren, als ook op zoek naar potentiële klanten en werk. Wat je dan af en toe tegenkomt blijft mij verbazen. Zo ook weer een vacature voor SOA-ontwikkelaar. Ik krijg daar direct rare gedachten bij zodra ik dat lees. Ik stel mij dan voor dat je in dienst bij een bedrijf wordt aangenomen met de mededeling ‘direct contact te leggen met een straatprostituee, haar eens flink van jetje te geven en te wachten hoe een en ander zich ontwikkelt’. Nader onderzoek met behulp van Google leert dat het in werkelijkheid gaat om een ‘service-oriented architecture (soa)’, ICT dus. Iets héél anders.

– Op Facebook zag ik in dezelfde trant dat iemand ‘gelikt’ wilde worden. Of deze, in een tijdschrift las ik dat iemand last had van ‘geniale wratten’ en iemand met ‘schaapluis’. Wat dat dan weer mag zijn?

– Mijn vader heeft ook altijd van die leuke uitspraken, zeker als hij vindt dat mensen onzinnige taal uitspreken. “Zalig zijn zij die niets te zeggen hebben en het ook niet doen”. Die heeft wel wat.

– Als kinderen klein zijn leer je ze praten. Maar als ze groot zijn kun je beter je mond houden.

– De letters bepalen eigenlijk wat het betekent want als je het uitspreekt zeg je toch hetzelfde: “Hé joh, blijf van mijn Pilaf!”

– Gezamenlijk eenzaam zijn.

– Ik ben eigenlijk een mensenluisteraar.

– Met feestdagen wenst men je altijd alle goeds toe. Prettige kerstdagen. Vrolijk Pasen. Maar wat moet je ervan denken als men je “Prettige Hemelvaart” toewenst?

– Dit hoorde ik tijdens het ophalen van familie op Schiphol iemand naast mij zeggen: “Did you have a nice period in Holland?” En het was niet eens tegen een vrouw.

Geef een reactie

