(On)modieus

Het is 24 graden, zonnig en er waait een zuidelijke zeewind. Lopende door de straatjes en over de boulevard van Le Touquet, een badplaats in Noord-Frankrijk, zie je als je je ogen de kost geeft de leukste en onmodieuze dingen.
Op de lokale markt wordt door vier vrouwen nog net niet gevochten om een aantal gebruikte gebreide vesten. Twee typisch Engelse toeristen van in de zeventig vallen op door hun kleding en hun activiteit. Zij, gekleed in een zwarte legging, witte gezondheidsgympen met daarop een kort strak beige jack. Hij gekleed in een grijze te lange korte broek, een geel streepjes overhemd en sandalen, maar wel met sokken aan. Samen zijn ze aan het vliegeren op het strand. De man legt de vrouw uit hoe zij de matrasvlieger met twee lijnen moet besturen. Twee ouwetjes aan het vliegeren. Prachtig.
Een man van rond de zestig loopt met een zwarte lange pantalon en een flets overhemd voorbij. Op blote voeten. Hij verbrand zijn voeten aan de stenen. Hij hupt eigenlijk voorbij. Af en toe hoor je hem zachtjes “merde” zeggen. Wellicht heeft iemand zijn schoenen op het strand gejat en je moet toch naar huis. Dan maar blootsvoets zal hij gedacht hebben.
Bij de ijssalon staat een meisje, of eigenlijk jonge vrouw. Ze besteld een ijshoorntje. Ook zij valt op door haar kleding. Zwart te klein hemdje, zwarte legging en witte Crocs eronder. Ze rent met haar ijsje naar twee, in mijn ogen, oude mensen. De man zonder kunstgebit en niet geschoren. Kapsel a la jaren zestig. Zwarte voetbalbroek type 1970 met erop een beige jack met ergens fletse accenten van wat ooit de naam van een honkbalteam had moeten zijn. Aan de voeten: beige sokken en sandalen. Hij krijgt een zoen van de jonge vrouw met het ijsje. Ook de oude vrouw krijgt een zoen van, naar wat blijkt hun dochter te zijn. De oude vrouw gekleed in een wit hemdje, te korte zwarte korte broek met eronder ook witte Crocs. De vele spataderen zijn goed zichtbaar op de erg witte benen.
Pal naast de trap op het strand zit een oude vrouw met haar dochter of schoondochter met kleinkind. De oude vrouw heeft een bordeauxrode hippierok aan tot aan haar enkels. Op de rok draagt zij een beige bloesje zonder mouwen. De dochter of schoondochter heeft een zwart met blauw badpak aan welke duidelijk te klein is. Ik kan mij voorstellen hoe een rollade zich moet voelen.
Niet veel later zie ik een vrouw met haar dochtertje van ongeveer tien uit een winkel komen. Zij modieus gekleed, maar ook het dochtertje ziet er perfect uit. Leuk stel, moeder en dochter. Een plaatje.
Twee in mijn ogen oude Engelse mummies komen mij tegemoet. Samen zijn de vrouwen 160 of 170 jaar oud. Maar wel opgemaakt, zij het dan als twee clowns, ze hebben er toch maar werk van gemaakt. Met hier en daar wat rouge wat doorloopt tot onder het oor of wat lippenstift die tot ver na de mondhoek doorloopt. Wel lopen zij in Chanel-pakjes of iets van vergelijkbaar merk. Ik zie wel wat niet bij mensen past, maar als het om hautecouture gaat heb ik vaak een wegtrekker. Niet dat ik het niet mooi vind, in tegendeel, maar ik herken de merken meestal niet.
Een jongen en een meisje passeren mij. De jongen boeit mij in het geheel niet, het meisje daarentegen wel. Rond de 24 zal ze zijn. Lang blond haar. Knap gezichtje. Bruine ogen. Kort jeansrokje. Leren teenslippers. Zwart bh-tje. Wit wijd gaatjes hemdje wat aan één kant van haar schouder valt. Mooi! Ik kijk altijd mijn ogen uit.

2 reacties op “(On)modieus

  1. Arjan zegt:

    Mode, dat is wat voor jou!

Geef een reactie

