Reclame

Om met mijn bedrijf B-On-The-Move over het voetlicht te komen ben ik veel op internet actief.Van het schrijven op bijvoorbeeld deze weblog, via het LinkedIn-netwerk, via Facebook met zelfs twee fanpages/bedrijfspagina’s, met ProBusinez en nog een aantal andere media. Waarom? Simpelweg reclame maken en laten zien wat ik als bedrijf kan. Reclame en gezien worden is waar het om draait. Maar door een verkeerde handeling of een verkeerde actie kan een met zorg opgezet beeld van iemand, van een groep of een bedrijf alles teniet worden gedaan. Onderstaand een paar voorbeelden.

Middels social media mijn onderneming profileren, als ook op zoek naar potentiële klanten en opdrachten. Wat je dan af en toe tegenkomt blijft mij verbazen. Zo ook weer een vacature voor SOA-ontwikkelaar. Ik krijg daar direct rare gedachten bij zodra ik dat lees. Ik stel mij dan voor dat je in dienst bij een bedrijf wordt aangenomen met de mededeling ‘direct contact te leggen met een straatprostituee, haar eens flink van jetje te geven en te wachten hoe een en ander zich ontwikkelt’. Nader onderzoek met behulp van Google leert dat het in werkelijkheid gaat om een ‘service-oriented architecture (soa)’, ICT dus. Iets héél anders. Op Facebook zag ik in dezelfde trant dat iemand ‘gelikt’ wilde worden. Of deze,  in een tijdschrift las ik dat iemand last had van ‘geniale wratten’ en iemand met ‘schaapluis’. Wat dat dan weer mag zijn?

Een hoop mensen hebben ook een verkeerd beeld van de jagers. Zij jagen niet alleen op een stukje puur scharrelvlees in het jachtseizoen en om schade te bestrijden die door een overschot van dieren wordt veroorzaakt aan de gewassen bij boeren. Zij zijn ook bezig met wildtellingen, schoonmaak van de natuur en informatie aanleveren voor wetenschappelijkonderzoek. Maar af en toe pist-er-wel-eens-iemand-naast-de-pot.

Het gebeurd niet vaak, maar af en toe kom ik mensen tegen…  Ze stinken naar drank, putlucht en een zure lucht van zweet. Vooral na het jagen, tijdens de nazit, kan ik mij verbazen over het feit dat dit soort figuren nog rechtop kunnen zitten. Laat staan dat ze tijdens de jacht nog iets geraakt hebben. Enige tijd geleden was de nazit in een dorpscafeetje. Daar zat ook zo’n jager, hij zat gewoon opgebaard op de barkruk. En dat gaat gewoon met de auto naar huis. Het zou mij niks verbazen als je een aantal dagen later zou kunnen lezen dat zo iemand met een tuintje op zijn buik naast de kerk ligt. Gelukkig gebeurd dit nooit in onze eigen jachtcombinatie. Maar het gaat om het beeld wat mensen dan over jagers in het algemeen hebben.

Maar ook simpelweg in reclamefolders kun je als bedrijf weleens de plank misslaan door niet geheel duidelijk te zijn. Normaal gesproken ben ik niet zo van het lezen van ongeadresseerde post zoals foldertjes of streekkrantjes, maar gisteravond was het droog weer en wilde even na het eten een beetje stom voor mij uit kijken op het terras na een drukke dag. Ik sla achteloos en ongecompliceerd een foldertje van een drogisterij open. Valt mijn oog ineens op iets raars. Een aanbieding van tampons. Tampons Procomfort staat er. Er is keuze uit diverse varianten. Type mini, type middelmatige vrouw en type torpedo. Aan deze actieverpakking zit een gratis bewaarblikje. Handig voor in de tas of op vakantie. Een bewaarblikje! IEW…een bewaarblikje, dat is toch vies?! 

Geef een reactie

