Hondenruil

Een aantal jaren geleden overkwam mij het volgende. Stelt u zich voor: net op de vakantiebestemming in Frankrijk aangekomen. Moe, zon, 35 graden, warm, honden zijn het zat, stijve benen na een lange rit. Ingrediënten om in een zwembad te ploffen en flink af te koelen! Aangezien de honden ook een lange rit achter de rug handen en aan dezelfde ‘ingrediënten’ werden blootgesteld, besloot ik samen met mijn vrouw de honden eens goed uit te laten in het naastgelegen bos. Even het bloed in de benen lekker laten circuleren, schaduw onder de bomen, schitterend bosrijk gebied. We liepen van bospad naar bospad. Uiteindelijk liepen we flink vermoeid over een weggetje waar in de verte langzaam een pruttelend bestelautootje naderde. Langzaam kwam de oude bestelauto naast ons rijden. Het leek wel een culturele film. Roestige, voormalig witte bestelauto, met hier en daar wat extra airconditioning op plekken waar je het niet verwacht en plekken bruin als camouflagekleuren. Het raampje ging met horten en stoten open en een groezelig oud baasje met alpinopet en een gebroken shagje in zijn tandenloze mond zegt plotseling: “Pahzjezjee sjeh?” Ik vraag de man in mijn beste steenkolenfrans of hij zijn vraag nog eens wil herhalen. “Pahzjezjee sjeh?” vraagt hij nogmaals. Ik kijk vragend naar mijn vrouw. Zij spreekt vloeiend Frans, maar ook zij kan hier geen wijs uit. Ik verontschuldig mij en zeg hem dat ik hem niet begrijp. De man trekt een hondje in de raamopening welke veel weg had van een behaarde baarmoeder op poten. Zelden heb ik zo’n lelijk dier gezien. Hij aait de hond over z’n kop en smijt hem naast hem op de stoel. De man groet en rijdt weg. Plots snapt mevrouw Brand wat hij vroeg: “Ne pas chanchez le chiens?”. Wilt u de honden niet ruilen? Wat ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb. Ik zie mij al lopen met zo’n blaffende baarmoeder. Nee, echt niet!

Geef een reactie

