Nieuwe projecten

De plannen schieten door mijn hoofd. Zowel zakelijk als privé loop ik met allerlei projecten in mijn hoofd rond.

Zakelijk heb ik met Jan Brand Zweetwerk allerlei workshops op touw gezet. Uiteenlopend van workshops wild bereiden, worst maken van wild, zweetwerkbeleving, oefensporen maken, managementtrainingen met honden en roofvogels tot lezingen over jacht, zweethondenwerk en wildhygiëne.  Mijn nieuwste project is het opzetten en operationeel maken van een webshop voor jachtgerelateerde artikelen. Er is bij mij veel vraag naar artikelen die te maken hebben met de jacht en telkens moet ik vertellen dat ik die spullen niet zelf verkoop. Daar moet verandering in komen, dus ben ik aan het verkennen of een webwinkel iets voor mij is.

Maar als ik privé kijk, heb ik ook allerlei projecten waar ik of mee bezig ben of die in de pijplijn zitten. Als eerste denk ik aan mijn kantoor. De vloer moet nodig geschilderd worden. De muren moeten voorzien worden van een andere kleur. Ik wil van sloophout een bureau maken en zorgen voor een ‘zitje’. Andere ‘projecten’ ben ik al gestart of ben ik aan het voorbereiden. Laatst heb ik weer een serie worsten gemaakt van ganzenborstfilets, zwijnen- of reeënvlees en ook nog ganzenborsten gerookt. Ook een leuke bezigheid. Maar ook allerlei kruidenoliën en kruidenazijnen maken is lekker ontspannend. Het resultaat is in ieder geval heerlijk.

In een krantenbericht las ik laatst dat er in de Alblasserwaard een ware plaag van de gestreepte Amerikaanse rivierkreeftjes heerst. Er zijn er miljoenen die de inheemse soort verjagen of zelfs opeten en zelfs verantwoordelijk zijn voor het verdwijnen van waterplanten, de eitjes van kikkers en eitjes van salamanders. Met name het verdwijnen van de waterplanten is een ecologische ramp. De rivierkreeftjes verstoren het natuurlijke onderwaterleven. Ook dit betekent weer een nieuw project. Inmiddels ben ik er achter dat het wettelijk op het randje is of het wegvangen van rivierkreeftjes mag of niet. In het kort komt het hier op neer: mocht u ze vangen, deze rivierkreeftjes zijn niet beschermd. U kunt ze dus vrijelijk mee naar huis nemen.

Met een PVC pijp of met kippengaas is het makkelijk een fuikje te maken om rivierkreeftjes te vangen. Een eenvoudige rol van kippengaas of een PVC pijp met veel kleine gaatjes met aan de uiteinden een soort naar binnen gekeerde trechter van gaas is voldoende. Stukje vis, beetje kattenvoer, plakje ham of een klein stukje vlees is al voldoende om als aas te dienen. Werkt perfect in ondiep, niet hard stromend water.

Een ander project wat deels ‘in-de-pijplijn’ en deels in de tuin ligt is het maken van bier. De hop heb ik in de tuin gezaaid. Dat is toch het lekkerste, je eigen verse hopbellen. Het betekent ook wel dat ik nog een hoop materialen hiervoor moet aanschaffen, maar wat in het vat zit verzuurd niet zeg ik dan maar. Ben benieuwd. Mijn eigen bier. Eigenlijk best wel bar. Hoe zal ik het noemen? Bar-bier. Ja, dat klinkt wel lekker dubbel. Bar-bier!

Geef een reactie

