Interniet

Vroeger; wat klinkt dat belerend, vroeger, toen alles nog op papier ging. Toen de school nog een krijtbord gebruikte. Vroeger, toen alles nog in schriften, kasboeken en dagboeken werd geschreven. Omslachtig eigenlijk, maar mooi. Nostalgie…

De boekhouding doe ik met software wat ik per e-mail met mijn boekhouder uitwissel. Tegenwoordig verstuur ik mijn facturen ook al weer een tijdje via e-mail.

Even een workshop of evenement aanprijzen, per internet via Facebook, LinkedIn en Twitter. Filmpje kijken of radio luisteren, jawel, via internet. Social media met de verschillende accounts. Zo is er LinkedIn, Facebook, Hyves, Plaxo, Xing, Netlog, MySpace en ook Pinterest. Via deze media kun je in contact komen of blijven met oud-klasgenoten of met oud-collega’s. Of met buren van vroeger. Internet heeft het helemaal gemaakt in deze wereld.

Kaartjes bestellen voor theater of bioscoop, internet. Rookoven kopen, per internet. Schoenen, ja, internet. Bankzaken: internet. Telefoneren, of nee, Skyp moet ik zeggen, via: juist internet. Wat doen we niet via en met internet?

Internet is het medium. Modern, snel, scherp, accuraat.

De jeugd gaat mee met deze ontwikkelingen. Laatst zag ik ook een meisje zonder maar op haar mobiele telefoon te kijken een berichtje intypen en versturen. Want ook dat kan, mobiel een bericht op Facebook zetten.

De jeugd heeft zelfs zijn eigen taal, straattaal, ontwikkeld. Mijn zoon heeft zelfs een bijbelboek van Matheüs in straattaal: ‘De torri van Matti. Af en toe heb ik geen idee wat ik lees of hoor. ‘Als ze die duku passen, dan komt het goed’. ‘Heb je nieuwe pattas gekregen? Loopt beter he?’.

Arghhhh, het internet ligt er weer eens uit. Een goede internetverbinding hebben we, dat wel, maar door de enorme isolatie en de betonnen muren en vloeren knalt mijn draadloze verbinding er weer eens uit. Ik word er werkelijk schijtziek van. INTERNIET!

Normaal gesproken verzend ik mijn facturen per e-mail. Tja, dat lukt nu niet. Van nijd heb ik net twee facturen uitgeprint, in een envelop gefrot en op een holletje naar de brievenbus gebracht. Zelfs dat uitprinten ging met horten en stoten. Druk ik op print, krijg ik een melding dat het papier op is. Papier bijgevuld. Als ik dan op print heb gedrukt, krijg ik een PDF-bestand. Blijkt dat ik vergeten was de printer te selecteren.

Och ja, ik heb ook nog een nieuwe telefoon gekocht. Echt, ik moet altijd eerst een tijdje studeren hoe zo’n ding werkt. Ik heb inmiddels al zestien foto’s van mijn oor, van heel dichtbij.

Je schijnt met dit nieuwe mobieltje zelfs te kunnen telefoneren. Het is werkelijk een Godswonder.

Modern wil niet altijd zeggen goed en betrouwbaar. Dat blijkt als er twee netwerken van mobiele telefoonproviders uit de lucht gaan door een brand. Al het telefoon- en mobielinternetverkeer lag plat. Niemand kon bellen, sms’en, whatappen, e-mailen of wat dan maar ook. Tja, dan maar interniet.

Geef een reactie

