De schoenen

Oude schoenen. Grijs met de drie karakteristieke Adidas-strepen op de zijkanten. De zolen zijn helemaal schuin naar buiten afgesleten. Er zit nauwelijks nog profiel op de zolen. De veters hier en daar wat kapot en losjes gestrikt om het instappen, zonder veters te hoeven strikken, te vergemakkelijken. Oud zijn ze, erg oud. Een jaar of elf schat ik, waarschijnlijk zelfs ouder. Deze schoenen zijn al op veel plaatsen geweest en hebben daar de nodige voetstappen achtergelaten. Even nadenkend borrelen er direct wat plaatsnamen op: Saint Pons des Thombieres, Angles, Carcassonne, Narbonne, Fréjus, Nice, Saint Tropez, Montpellier, Lacanau, Saint Georges ‘d Oleron, Arcachon, La Rochelle. Maar ook op diverse jachtplaatsen: Strijen, Bavel, Hekelingen, Oud-Beyerland, Zuid-Beyerland, Werl in Duitsland. Mooie herinneringen.

De schoenen hebben, net als ik, al veel meegemaakt. En hier sta ik dan bij de vuilcontainer. De schoenen in de hand en klaar om die in de container te dumpen. Ik kan het niet, maar ze zijn echt op. Met een zucht van afgrijzen gooi ik ze er in en loop weg. Halverwege  het tuinpad sta ik stil, loop  terug en haal ze er weer uit. Ik houd ze in mijn hand. De   schoenen worden bestudeerd, ik aai ze even. Dit kan ik niet. We hebben lief en leed gedeeld, zijn overal samen geweest. En mijn gedachten gaan weer terug naar de plaatsen die ik net noemde. Twijfelend leg ik de schoenen op de stenen barbecue. Ik ben nog niet klaar om afscheid van mijn fijne schoenen te nemen. Samen hebben we teveel meegemaakt. Versleten zijn ze, gescheurd, grauw, afgetrapt en door en door versleten. Twee dagen hebben ze op de stenen barbecue gestaan als ik ze opnieuw weer hierop aantref. Mijn schoenen.

Gisteren heeft het geregend en de schoenen zijn echt drijfnat. Er staat zelfs een laagje water in. Ze stinken, naar natte kleding wat vier weken in een plasticzak heeft liggen rijpen. Met duim en wijsvinger pak ik ze vast en kieper ze zo in de vuilcontainer. Vieze natte stinkdingen! Gauw weg ermee!

Geef een reactie

