Mijn leven verandert

Mijn leven lijkt te meer en meer te veranderen. Maar ik laat het wel zelf gebeuren. Steeds meer mensen vragen mij om coaching, workshops of trainingen te geven in de natuur. Wat is er dan mooier om dit te combineren met mijn hobby: het hondentrainen of met roofvogels aan de slag te gaan. Van de week nog, belde er een valkenier die in zijn evenementenaanbod ook honden wilde betrekken. Een eerste gesprek met de drie heren van dit ’evenementenbureau’ vond plaats bij de valkenier thuis. “En natuurlijk, ik durf het bijna niet te vragen, maar mag ik heel even bij de roofvogels kijken?” Prachtig zoals de roofvogels erbij zitten. De man had een Oeral-uil, een soort zebra-uil, wit met allemaal zwarte streepjes, een buizerd, een steenuiltje en een woestijnbuizerd. Prachtig. Ook in de roofvogelhandel gaat grof geld om. Voor zo’n Oeral-uil betaal je al gauw 2100 euro. Voor een steenuiltje ‘maar’ 450 euro.

Tijdens het gesprek klikte het meteen tussen de mannen en mij. Ook dit zijn echte natuurmensen. Na het gesprek met deze mannen spookte er wel het nodige door mijn hoofd. Zij verdienen hun boterham met workshops en evenementen. Dat is iets wat ik er ook bij zou willen doen. Na een nacht van weinig nachtrust en veel woelen heb ik mijn besluit genomen: ik ben managementtrainingen met honden en/of roofvogels aan gaan bieden. Ik sta tenslotte toch al bekend om mijn ludieke trainingen. Teambuilding-trainingen geef ik bijvoorbeeld in een horecaomgeving zodat de mensen met elkaar een hoogwaardige maaltijd kunnen bereiden door gebruik te maken van elkaars kwaliteiten. Zo kan het gebeuren dat een directeur ineens moet luisteren naar iemand die hij normaal gesproken opdrachten geeft. Hierbij leert een ieder te presenteren wat er bereid is. Door deze training ervaren de trainees op een speelse manier wat gastvrijheid, service en klantvriendelijkheid betekent. Daarna met elkaar de gemaakte maaltijd opeten is dan een leuke bijkomstigheid. Dus nu wil ik training en honden combineren: Dierentraining; coaching, teambuilding; een training met honden en/of roofvogels. Het dierenrijk en de dieren zijn dan de spiegel. Allerlei metaforen zijn denkbaar en versterken thema’s zoals communicatie, leiderschap, durf, anticiperen, samenwerken, verandering. Echter in de praktijk met honden en roofvogels is dit veel beter zichtbaar te maken. Dit zijn dan voor de mensen echt blijvende leermomenten. Zij zien dan wanneer zij foute commando’s geven de dieren niet of verkeerd reageren. De mensen leren de baas te worden over honden of roofvogels, en ervaren zo hoe belangrijk duidelijk communiceren is. Zij leren te reageren op signalen en prikkels van de dieren. Eigenlijk ben ik dan gewoon aan het hobbyen. 

Geef een reactie

