De jeugd van tegenwoordig: slimmer, sneller. Multi-tasking

Multitasking, ook zo’n woord waar ik niks mee kan. Maar goed, regelmatig hoor ik mensen van mijn leeftijd klagen over ‘de jeugd van tegenwoordig’. De jeugd is lui, negatief, verwend, kortom een ongrijpbare doelgroep… daarom begrijpen wij ze niet. Kijk eens naar de verschillen.

Vroeger speelde ik buiten in de weilanden van het nog te ontwikkelen Rotterdam-Lombardije, of bij het rangeerterrein van de Nederlandse Spoorwegen totdat het donker werd. Bij thuiskomst hing ik mijn jas aan de kapstok. Vaak een merkloze jas net als mijn overige kleding. Als ik wat later dan anders thuiskwam was mijn moeder, terecht, stik ongerust. Ze wist totaal niet of er wat ergs gebeurd was.

We woonden aan de Beukendaal. De tram, lijn twee, heb ik nog aangelegd zien worden. Overdag brandde de kolenkachel op zogenaamde ’nootjes 4-kolen’. Een paar jaar later verhuisde wij naar de Groenezoom. Ook daar ging ik na het avondeten naar mijn kamertje om huiswerk te maken. Dikke trui aan, want beneden stond de kolenkachel en boven was er niets. Er was wel vooruitgang geboekt we hadden een geiser en dus kon er gedoucht worden. Tijdens het huiswerk maken het transistor radiootje zachtjes aan. Niet te hard, anders kon ik mij niet concentreren. Daar leerde en maakte ik in mijn schriften mijn huiswerk tot ongeveer tien uur ‘s avonds. Het was tenslotte bedtijd vonden mijn ouders. ’s Morgens om half acht op de fiets naar mavo Meyenhage-Slinge. De lessen werden gegeven met behulp van een krijtbord. Sommige lessen werden opgeleukt met opgezette dieren, fossielen of andere tastbare zaken. Om half drie waren we uit. De school zat er weer op en na een kopje thee met mijn moeder zocht ik wederom mijn vertier in de weilanden.

’s Woensdag moest ik naar voetbaltraining bij de gerenommeerde amateurvoetbalclub Zwart-Wit ‘28. Een begrip in Rotterdam-Zuid. Tegenwoordig bestaat de voetbalclub al jaren niet meer. Voetballen een tijdverdrijf waar ik nog steeds veel plezier aan beleef. Zaterdags waren de voetbalwedstrijden. De zaterdag stond geheel in het teken van voetbal. Mijn wedstrijden begonnen rond half negen. Mijn oudere broer Bert moest meestal rond twaalf uur spelen. De wedstrijden van het eerste elftal startten altijd om half drie en waren gespeeld om vijf uur. Mijn vader woonde alle wedstrijden bij en gezamenlijk keken en supporterden we het eerste.

Hoe anders is dat nu! Als kind op de basisschool kun je gewoon niet zonder mobiele telefoon. Zeker 98 procent van de kinderen uit groep 7 en 8 hebben een mobile telefoon.

Als je de huissleutel vergeten bent moet je papa of mama kunnen bellen om te vragen wie een reserve sleutel van het huis heeft. Of,  je vriendjes of vriendinnetjes moeten wel weten wat je gaat doen. ”Waar ben je?” is de meest gestelde vraag per mobiele telefoon.

Als ik zie hoe en wanneer er huiswerk wordt gemaakt blijf ik mij verbazen. Jongelui verblijven vaak permanent op hun eigen kamer. Het is er lekker warm. Daar is het gezelliger of hebben zij hun spullen waar zij met andere in contact staan. Even een korte schets. Als er huiswerk gemaakt wordt staat de mobiele telefoon stand-by om te bellen of te sms’en. De televisie staat aan, meestal op het muziekkanaal MTV, voor het luisteren naar de nieuwste hits. De computer en de printer staan aan, gereed om het huiswerk uit te printen. Het MSN-programma staat open voor direct contact met vrienden en klasgenoten. De IPod hangt met het oordopje half langs de oren met hieruit kwetterende muziek voor de nodige ontspanning. Multitasking heet dit met een mooi woord. Ik moet er niet aan denken want ik zou gek worden. De jeugd, die weet niet beter, die is er mee opgegroeid.

Dan is er nog de nodige ‘ontspanning’. Maandagavond wordt gereserveerd voor zwemles. Want de kinderen moeten minimaal drie zwemdiploma’s hebben anders telt het kind niet mee. Dinsdagavond is voor hockeytraining. “Trainer, zij kan best wel in D1 spelen hoor”. Woensdagmiddag is er tennisles, dan moet er wel gehaast worden want de school is om 16:00 uur pas uit. Donderdagavond is het vioolavond. Er moet wat regelmatiger geoefend worden voor de uitvoering op… Vrijdag zijn we dan vrij. Zaterdag is er de hockeywedstrijd. Pa en moe dumpen het kind bij de sportvereniging, dan hebben zij even tijd om boodschappen te doen en bij één of andere taverne samen een kop koffie te drinken.  Want ook de ouders willen elkaar na een week hard werken weer even zien. Een afspraak maken met zo’n kind is bijna onmogelijk. Niks buiten in de weilanden spelen. Als je zo’n kind wat wil vragen moet je dat via MSN doen terwijl dit kind even naast je op de bank zit. Laatst zag ik een meisje lopen met een mobieltje in haar hand. Terwijl zij over straat liep was ze, zonder te kijken, een bericht aan het SMS-en. Oefening baart kennelijk kunst.

Als je tegenwoordig aan zo’n kind vraagt waar de melk vandaan komt krijg je steevast het antwoord: ”Uit de fabriek, want daar wordt het gepasteuriseerd”.

O ja, nog wel even tussendoor huiswerk maken. Huiswerk maken gebeurd soms tot diep in de nacht. Via MSN wordt er van een ander klasgenootje een documentje ‘geknipt’ en ‘geplakt’ en met eigen naam uitgeprint om het de volgende dag naar school te e-mailen. Ik heb dit meegemaakt toen ik docent bij een MBO-school was, dus ik weet dat dit gebeurt. Naar school gaan gaat bij voorkeur met de auto, gebracht door pa of ma of met de bus. Op school aangekomen worden de lessen met behulp van een beamer aangeboden of per smartbord. Via internet worden voorbeelden gedownload en op een smartbord geprojecteerd.

Zondag even bij opa en oma op de koffie. Aan kleinkind, als die mee op visite is, wordt verteld dat opa en oma wat rare e-mails op hun computer krijgen. Kleinkind download een nieuwe virusscanner van internet, defragmenteerd de computer gelijk om de pc wat sneller te maken. Het kleinkind installeert MSN voor opa en oma, dan kunnen die online met het kleinkind communiceren want even bellen naar opa en oma is niet ’cool’. Voor opa en oma wordt gelijk even een Hyves-site aangemaakt. Leuk toch van die vlotte opa’s en oma’s.

Realiseer je even dat die opa’s en oma’s de auto en het vliegtuig uitgevonden hebben zien worden. Er was zomaar ineens zwart-wit televisie en later kleurentelevisie. Nu zelfs LED-televisie. Als je naar muziek wilde luisteren werd er een grammofoonplaat opgezet. Plotseling was er voor hen de telefoon en later de mobiele telefoon. Zo’n Kermit waarmee je langs de kant van de weg naar greenpoints moest zoeken voor bereik. Er kwamen wasmachines waardoor je dit niet meer met de hand hoefde te doen. De centrale verwarming was een feit en de magnetron deed zijn intrede. De Commodore 360, de computer,  kwam met een opslagcapaciteit van 16 kb. De laptop kwam en niet veel later internet. Tja die generatie, die heeft wat meegemaakt en veel moeten leren.

Eén reactie op “De jeugd van tegenwoordig: slimmer, sneller. Multi-tasking

  1. Arjan de Pee zegt:

    Jan, wat heb je toch weer een heerlijjk stuk geproduceerd. Trouwens, die Commodore 64… die heb ík zelfs nog meegemaakt!😉

Geef een reactie

