Dood en begraven

Na het overlijden van de broer van mijn schoonvader (geen Roundup) is er weer een generatie verdwenen. En Arie, de jagermeester, ook nog niet zo gek lang geleden overleden. Dat zet je toch aan het denken. Al ben ik nog niet zo oud, het kan zomaar gebeurd zijn. Met een knip van je vingers ‘het licht uit’. Dat heb ik al eens mogen ervaren (lees: Gedane zaken).

Gisteravond kon ik de slaap niet vatten. Mijn gedachten dwaalden af naar: wat als ik nu definitief dood ga? Wel eens over nagedacht, maar nu lig ik wakker en aan dit soort dingen te denken. Hoe moet het met mevrouw Brand en de kinderen? Wat laat ik hen na? Heb ik wel iets om hen na te laten? Hoe zou ik mijn eigen uitvaart willen? Zijn er nog dingen die ik perse wil doen voor ik dood ga? Het laat me niet los. Altijd wil ik anders zijn en doen dan anderen. Dus bij mijn uitvaart ook. Begraven, dat is wat ik wil worden. Gewoon een eigen plekkie. Met een zwerfkei als steen met hierin gebeiteld: ‘Hij heeft zijn laatste kruit verschoten, Jan is nu eindelijk naar de kloten’. Ik zwerf tenslotte altijd van plaats naar plaats en van veld naar veld. Voor de rest geen poespas.

Maar serieus, ik zou het mooi vinden als de uitvaartdienst zou plaatsvinden met mijn jachtmaten en hun honden erbij. Het liefst in een grote tent middenin het jachtveld bij de zorgboerderij. De mensen die naar mijn uitvaartdienst komen, allemaal gekleed in het jachtgroen met kaplaarzen aan. Lekker makkelijk.

O ja, muziek. Hoornblazer blazen ‘Einde jacht’ op hun jachthoorns. En bij het plaatsen van de kist bij mijn graf, ik wou bijna schrijven ‘en bij het ter perse gaan van de kist’, lijkt het mij mooi om de soundtrack van Avatar ‘I see you’ te laten horen. En dan het liefst met Joe Goldberg als tweede stem. Een lekkere borrel na afloop met een dikke Cohiba sigaar erbij. Het leven moet tenslotte wel gevierd worden.

Bizar eigenlijk; zit ik mijn eigen begrafenis te beschrijven. Is dat gek? Nee toch? Wel? Nou ja, het schept wel duidelijkheid.

Geef een reactie

