Indische cultuur

Na het overlijden van weer een tante en een oom van mijn vrouw merk ik dat zij de Indische cultuur en het Indische gevoel meer en meer mist. Er is weer een generatie verdwenen. Na het overlijden van haar vader en later haar moeder werd het steeds lastiger om in het Maleis te spreken met familie. Onze eigen kinderen zijn als Indo totok (= als 1 van je ouders belanda is en dat je bijna puur Hollands bent opgevoed). Zelf begrijp ik de nodige Maleise woorden, maar complete volzinnen komen er bij mij niet uit.

De eerste generatie Indo’s sterft langzaamaan uit. Verschillende gebruiken, ik denk alleen al aan de botol cèbok (waterfles in het toilet) en kopi toebroek, verdwijnen. Bijna nergens krijg je nog kopi toebroek (gemalen koffie en rietsuiker met heet water en melk in een koffiekop).

Als kind wist vrouwlief bij wie ze hoorde; tussen de Indootjes. Niet bij de Nederlanders die zich aan haar en haar Maleise zinnen stoorden. Zij was stil en gedroeg zich zoals er van haar werd verlangd. Maar naarmate zij ouder wordt merk ik dat haar wereld langzaam afbrokkelt  Zij praat over haar ervaringen en over de mensen uit haar vriendenkring van vroeger. In het Maleis praten of er naar luisteren kan nog maar zelden. Zij is nu een beetje, hoe zal ik het zeggen… In do war.

Mijn moeder heeft diverse keren tegen mijn vrouw gezegd dat zij ook een moeder voor haar wil zijn, maar zodra vrouwlief een Maleis woord liet vallen kreeg zij te horen dat zij maar Nederlands moet praten want wat zij nu toch weer zegt verstaat zij niet. “We zijn tenslotte in Nederland hè.”  Dat mijn moeder dan in Drentse dialect wat zegt “omdat dat taaltje zoveel herinneringen uit de oorlog met zich meebrengt”, moet zij voor lief nemen. Of meten met twee maten, zo kun je het ook noemen.
De Indische gemeenschap probeert door middel van allerlei kanalen haar tradities niet verloren te laten gaan. Ik denk alleen al aan de grote Pasar Malam Besar in Den Haag op het Malieveld. Nu heet het trouwens de TongTong Fair.

Het Indische Gevoel is niet aan datum of tijd gebonden. Lieverd, laat je identiteit nooit verloren gaan en laat zien waar je voor staat. Het zijn de kleine dingen in het leven die je ouders je hebben meegegeven. Geef dat door aan onze kinderen en kleinkinderen. 

Dus nu staat het maken van sponscake (pandancake) en tjendol en op het programma. Een echt Indonesisch dessert met o.a. palmsuiker en kokosmelk. Bij de tokoboot onder de Euromast in Rotterdam hebben we weer inkopen gedaan, waaronder een tjendolzeef, verse kruiden en sambelgoreng terie. De inmiddels gemaakte pandancake smaakt hemels. Gewoon om het gevoel weer voor even terug te krijgen. Ik offer mezelf wel op. ;-)

 

Geef een reactie

